Categories: جهان

بورل خواستار توقف درگیری‌ها به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد

به گزارش فرانیوز، آقای بورل پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران گفت: «در حال حاضر، مهم‌ترین مساله ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است.»

او افزود که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درخواست آتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، برای توقف درگیری‌ها به منظور تحویل کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی در غزه را به بحث خواهند گذاشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «نمی‌توانم نتیجه نشست را پیش‌بینی کنم اما قطعا این موضوعی است که وزیران [امور خارجه] درباره آن بحث خواهند کرد… دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شد».

آقای بورل ادامه داد: «شخصا فکر می‌کنم توقف بشردوستانه [درگیری‌ها] به منظور ورود و توزیع کمک‌های بشردوستانه، مورد نیاز است».

سران ٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا روزهای پنجشنبه و جمعه در شورای اروپا در بروکسل دور هم جمع می‌شوند و وضعیت در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث آنها خواهد بود.

طبق پیش‌نویسی که رویترز نسخه‌ای از آن را دیده است، «اتحادیه اروپا از درخواست گوترش برای یک توقف بشردوستانه [درگیری‌ها] به منظور ممکن کردن دسترسی ایمن بشردوستانه» ساکنان غزه به کمک‌های ارسالی حمایت می‌کند.

در ادامه پیش‌نویس آمده است: «اتحادیه اروپا به منظور محافظت از غیرنظامیان، حمایت از افراد خواهان دسترسی به امنیت یا ارائه کمک، و تسهیل دسترسی به غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی، سوخت، و سرپناه، با شرکای خود در منطقه همکاری خواهد کرد».

این پیش‌نویس می‌افزاید که اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار «آزادی فوری تمامی گروگان‌ها بدون هیچ پیش شرطی» است.

دولت مصر اعلام کرد که دومین محموله کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح برای ساکنان نوار غزه ارسال شده است.

بنا بر گزارش‌ها، روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۹ کامیون حامل مواد غذایی و لوازم پزشکی پس از بازرسی از سوی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا) برای ساکنان غزه فرستاده شده است.

اولین محموله کمک‌های بشردوستانه روز شنبه ۲۹ مهر شامل ۲۰ کامیون غذا و دارو در اختیار مردم غزه قرار گرفت. گروه‌‌های امدادی و حقوق بشری این حجم از کمک‌ها به مردم غزه را «قطره‌ای در اقیانوس» خواندند.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشر‌دوستانه و امدادرسانی به رویترز گفت محموله‌‌های ارسالی به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا اسرائیل از محتویات آن‌ها اطمینان حاصل کند.

اسرائیل نیز تایید کرد محموله‌ کمک‌های بشردوستانه قبل از ورود به غزه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از ورود تسلیحات به این منطقه جلوگیری شود.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز ۲۹ مهر گفت اجازه ورود سوخت به نوار غزه داده نخواهد شد زیرا ممکن است از سوی گروه‌های شبه‌نظامی برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار گیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز ۲۹ مهر اعلام کرد شبه‌نظامیان حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارند، نباید در توزیع کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی دخالتی داشته باشند.

بلیکن با تاکید بر ضرورت امدادرسانی به مردم غزه افزود «غیرنظامیان فلسطینی مسئول تروریسم هولناک حماس نیستند و نباید به دلیل اعمال منحط این گروه رنج ببرند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago