Categories: ایرانجهان

به دنبال کمک تسلیحاتی تهران به مسکو صورت گرفت؛ تصمیم کی‌یف برای تحریم های جدید علیه ایران/ امیرعبداللهیان همچنان ادعای بی طرفی می کند

در ادامه همکاری جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ بر علیه اوکراین و در حالی که وزیر امور خارجه ایران همچنان ادعای بی‌طرفی در جنگ را تکرار می کند، کی‌یف با ارائه پیشنهادات جدید تحریمی، تصمیم گرفته تا رژیم ایران را تحریم کند.

به گزارش فرانیوز، براساس تحریم های پیشنهادی اوکراین و در صورت نهایی شدن، «از انتقال سرمایه ایرانیان ساکنان اوکراین به خارج جلوگیری و انتقال فناوری، حقوق مالکیت معنوی و سرمایه به ایران و ساکنان آن ممنوع می‌شود.»

این تحریم‌ها همچنین ارائه خدمات به ابزارهای پرداخت الکترونیکی، از جمله نقل و انتقالات، پرداخت‌ها و برداشت‌های نقدی صادر شده توسط ساکنان ایران را ممنوع می‌کند.

 وزیر اقتصاد اوکراین در این‌باره گفت: «ما تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم چرا که تحریم‌های اعمال شده قبلی از سوی اوکراین و شرکای ما بر افراد و شرکت‌هایی که مستقیماً در تامین تسلیحات به روسیه دخالت می‌کنند، اثربخشی زیادی نداشته است».

تحریم‌های پیشنهاد شده، پس از تایید توسط شورای امنیت ملی، رئیس جمهوری اوکراین و پارلمان این کشور، اعمال خواهد شد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، ایران در شش ماه گذشته بیش از «سیصد هزار گلوله توپ» و تقریباً «یک میلیون فشنگ مهمات سلاح های سبک» به روسیه تحویل داده است.

مقامات اوکراین بارها از سرنگونی پهپادهای «شاهد» ارسالی ایران به روسیه خبر داده اند.

مقامات جمهوری اسلامی در عین حال،به طور مداوم و قاطعانه، ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را تکذیب می‌کنند.

وزارت امور خارجه اوکراین از تهران خواسته است تا فورا ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند.

در تازه ترین مورد از رد و انکار مقامات ایران می توان به دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با مارتین گریفیتس، معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد در مسقط  اشاره کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار تاکید کرده «ایران به هیچ طرفی در جنگ کمک نظامی نمی‌کند و جنگ را راه‌حل نمی‌داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله اوکراین حمایت می‌کند.»

ادعایی که اوکراین بارها با ارائه سند آن را رد کرده و همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به کمک های پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه ابراز نگرانی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز دیماه سال ۱۴۰۱ در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، ارسال پهپاد از ایران به روسیه را «کمک یک تروریست به یک تروریست دیگر» نامید.

مهرماه سال گذشته جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره  گفته بود: «طبق ارزیابی ما، پرسنل نظامی ایران در کریمه حضور داشتند و در این عملیات‌ به روسیه کمک کردند.»

به گفته او «تهران، اکنون روی زمین و از طریق تهیه سلاح‌هایی که بر غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین تاثیر می‌گذارد، به طور مستقیم درگیر [جنگ] اوکراین است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago