Categories: جهان

به دلیل نگرانی از پاکسازی قومی؛۱۲۰ هزار نفر از ارامنه قره‌باغ به ارمنستان می‌روند

به گزارش فرانیوز، دیوید بابایان، مشاور رییس جمهوری خودخوانده آرتساخ گفت ۱۲۰ هزار نفر ارامنه ساکن قره‌باغ قصد دارند این منطقه را به مقصد کشور ارمنستان ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بابایان اعلام کرد بیش از «۹۹.۹۹ درصد» از ارامنه ساکن قره‌باغ نمی‌خواهند به عنوان بخشی از کشور آذربایجان زندگی کنند.

بابایان گفت هنوز مشخص نیست که این مهاجرت جمعی از طریق گذرگاه لاچین که تنها راه زمینی ارتباطی منطقه با ارمنستان است، انجام خواهد شد یا خیر.

او گفت: «سرنوشت مردم بیچاره ما به عنوان مایه ننگ و شرم‌ساری برای مردم ارمنی و برای کل جهان متمدن در تاریخ ثبت خواهد شد. کسانی که مسئول سرنوشت ما هستند، روزی باید به خاطر گناهان‌شان در برابر خدا پاسخگو باشند.»

باکو در ۹ ماه گذشته، عبور و مروز از طریق این گذرگاه را به شدت محدود کرده است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز گفت که ارامنه قره باغ احتمالاً منطقه را ترک خواهند کرد و ارمنستان آماده است تا پس از شکست هفته گذشته از جمهوری آذربایجان، مردم آواره شده از خانه‌های خود را بپذیرد.

ارامنه قره باغ، سرزمینی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است و پیشتر خارج از کنترل باکو بود، پس از یک عملیات نظامی باکو، در ۲۹ شهریور مجبور شدند آتش‌بس اعلام کنند.

جمهوری آذربایجان مدعی شده است که حقوق آنها را تضمین می‌کند و منطقه را ادغام می‌کند، اما ارمنی‌ها می گویند از سرکوب بدست رهبران باکو وحشت ‌دارند.

رهبران ارمنی قره باغ در بیانیه ای اعلام کردند که نیروهای حافظ صلح روسیه تمامی کسانی را که در اثر عملیات نظامی جمهوری آذربایجان بی خانمان شده‌اند و می‌خواهند منطقه خود را ترک کنند و به ارمنستان بروند، اسکورت خواهد کرد.

نیروهای نظامی آذربایجان روز ۲۸ شهریور عملیاتی نظامی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی آغاز کردند که در پی آن دست‌کم ۲۷ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

یک روز پس از این حمله، رهبران ارامنه قره‌باغ با پیشنهاد روسیه برای آتش‌بس موافقت کردند و شروط حکومت باکو را پذیرفتند.

گفته شده نیکول پاشینیان به دلیل شکست در نجات قره‌باغ با درخواست استعفا در ارمنستان مواجه شده است.

پاشینیان خطاب به مردم ارمنستان گفت که مقداری کمک‌های بشردوستانه رسیده است اما ارامنه قره‌باغ همچنان با «خطر پاکسازی قومی» از سوی جمهوری آذربایجان روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، پاشینیان گفت، ارمنستان با محبت از برادران و خواهران ارمنی قره‌باغ کوهستانی استقبال خواهد کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، گفته است «مشت آهنین» او ایده قره باغ ارمنی مستقل را به تاریخ سپرده است.

قره‌باغ کوهستانی که ارمنی‌ها آن را آرتساخ می‌نامند، در منطقه‌ای قرار دارد که طی قرن‌ها از جمله تحت حکومت ایرانی‌ها، روس‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها قرار داشته است و مقامات شوروی سابق در تقسیم‌بندی‌های خود این منطقه ارمنی‌نشین را که ارمنستان نیز مدعی آن بوده است به عنوان بخشی خودمختاری از جمهوری آذربایجان قرار دادند.

جمهوری آذربایجان که بیشتر مسلمان است، گفته است که ارامنه مسیحی در صورت تمایل می توانند محل زندگی خود را ترک کنند.

ایالات متحده آمریکا ضمن اعلام حمایت از ارمنستان در مورد اقدامات نظامی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی، بر لزوم حفظ استقلال و تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اول مهر در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «من امروز با پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان صحبت کردم تا نگرانی خود را درباره حفاظت از حقوق و امنیت مردم قره‌باغ ابراز کنم. ایالات متحده به حمایت قاطع خود از ارمنستان و حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور ادامه خواهد داد».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور، از الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، خواسته بود تا عملیات نظامی در قره‌باغ را متوقف کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago