به دلیل نقش جدی در نقض حقوق بشر؛ چهار فرد و شش نهاد جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند

به گزارش فرانیوز، افراد تحریم شده در فهرست اتحادیه اروپا شامل جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی، فرماندهان پلیس مازندران و فارس و رییس زندان کچویی کرج هستند.

زندان کچویی کرج و زندان‌های سنندج و زاهدان، خبرگزاری تسنیم و شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی نیز جزو نهادهای تحریم شده در این فهرست هستند.

به نوشته اتحادیه اروپا این چهار فرد و شش نهاد «مسئول نقض شدید حقوق بشر» در ایران هستند.

اتحادیه اروپا می‌گوید داراییهای این افراد و نهادها در تمامی کشورهای عضو اتحادیه مسدود می‌شود و آنها اجازه سفر به کشورهای عضو نخواهند داشت.

شورای اروپا با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران ۲۲۷ فرد و ۴۳ نهاد جمهوری اسلامی را در ارتباط با سرکوب مردم تحریم کرده، بر حمایت از تلاش‌های مردم ایران برای رسیدن به آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر تاکید کرد.

همچنین در بیانیه این اتحادیه با اشاره به سرکوب اعتراض‌ها توسط حکومت ایران که باعث کشته شدن «صدها نفر» و بازداشت و آسیب دیدن «هزاران تن» شد، یادآوری شده که «آزادی عقیده و بیان و سایر آزادی­‌های مدنی بیش از گذشته محدود شده و وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است».

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به شکل یکپارچه و متحد از جمهوری اسلامی خواسته‌اند از اصول و معیارهای مندرج در کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران از امضا کنندگان آن است، تبعیت کند و همچنین تمامی اشکال تبعیض نهادینه و سیستماتیک علیه زنان و دختران در زندگی اجتماعی و خصوصی را ریشه کن کند.

کشورهای اروپایی انزجار خود را از «کاربرد مجازات­‌های شدید و خشن، از جمله اجرای حکم اعدام علیه معترضان» اعلام کرده و بر مخالفت بنیادی خود با مجازات مرگ در هر زمان، هر مکان و هر شرایطی تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین با یادآوری افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها طی یک سال گذشته در ایران از جمهوری اسلامی خواسته شده که از اعدام‌های بیشتر پرهیز کرده، برخورداری تمامی متهمان از دادرسی قانونی و عادلانه را تضمین کرده و سیاست ثابت قدمی در راستای لغو کامل مجازات مرگ را در دستور کار قرار دهد.

اتحادیه اروپا درعین حال یادآوری کرده که طبق قوانین و موازین بین‌المللی شکنجه مطلقا ممنوع است و هیچ دلیل، شرایط و یا استثنایی به کارگیری شکنجه را توجیه نمی‌کند.

این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته است که به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران بدون هیچ مانع و محدودیتی اجازه دهد به ایران سفر کند و با کارشناسان مستقل و بین‌المللی کمیته‌­های حقیقت یاب شورای حقوق بشر همکاری کامل کند.

اتحادیه اروپا بر ادامه پیگرد و مجازات «عاملان خشونت و نقض حقوق بشر» در ایران تاکید کرده و از جمهوری اسلامی درخواست کرده که روند غیرقانونی «بازداشت خودسرانه» از جمله در مورد شهروندان اتحادیه اروپا و ایرانیان دو تابعیتی را متوقف کرده و تمامی زندانیان را که به این شکل دستگیر شده‌­اند فوراً آزاد کند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای در سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران گفت: شعار معترضان در فراتر از مرزهای ایران طنین انداخته است. فریاد «ژن، ژیان، آزادی» هنوز در سراسر جهان جاری است و به نمادی از شجاعت زنان در ایران تبدیل شده است.

وزیر خارجه آلمان با ابراز همبستگی با صدها جوان، زن و مردی که «آینده آن‌‌ها با خشونت وحشیانه رژیم، ربوده» شده، بر ادامه همبستگی با معترضان ایران و تحریم و پاسخگو کردن عوامل سرکوب آنها تاکید کرد.

روز جمعه بریتانیا، کانادا و آمریکا نیز در اقدامی هماهنگ ده‌ها فرد و نهاد جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزودند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

4 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

4 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

4 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

4 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

4 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

4 ماه ago