Categories: ایرانجهان

بلومبرگ: مبادله زندانیان ایران و آمریکا دوشنبه انجام می‌شود

به گزارش فرانیوز، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی برای مبادله زندانیان به زودی و در دوشنبه هفته آینده انجام می‌شود. گامی که به گزارش این خبرگزاری آمریکایی می‌تواند به احیای مذاکرات هسته‌ای بیانجامد.

رویترز هم پیش‌تر از اجرای توافق در اوایل هفته آینده خبر داده بود.

روز گذشته خبرگزاری‌های رسمی ایران خبر دادند که حساب بانکی شش بانک ایرانی در بانک‌های قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده افتتاح شده و منابع مذکور «بزودی» از طریق مبادلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا نوشت که «شنیده می‌شود بانک مرکزی به دلیل توافقات انجام شده، از ذکر جزییات در این باره منع شده است.»

با این وجود همین خبرگزاری خبر داد که «به نظر می‌رسد» بانک مرکزی «از هفته آینده» به «مدیریت بازار اسکناس» ورود خواهد کرد.

آمریکا و ایران، اخیرا طی مذاکراتی غیرمستقیم و با میانجیگری قطر ضمن توافق بر سر تبادل پنج جاسوس آمریکایی زندانی در ایران با پنج شهروند ایرانی زندانی در آمریکا، توافق کردند که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن انجام شود. زندانیان آمریکایی در حال حاضر در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند.

در راستای تبادل زندانیان دوتابعیتی از سوی جمهوری اسلامی با زندانیان ایرانی در آمریکا و بر اساس اعلام نمایندگی ایران در سازمان ملل این پنج نفر عبارتند از: مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده، کاوه لطف الله افراسیابی.

همچنین روز دوشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک حضور دارد تا پس از شرکت در چند نشست خصوصی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

صبح سه‌شنبه نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند.

منابعی که با بلومبرگ گفت‌و‌گو کرده‌اند، می‌گویند که هنوز تاریخ دقیق مبادله زندانیان تعیین نشده اما احتمالا روز دوشنبه، ۱۸ سپتامبر خواهد بود.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با در نظر گرفتن معافیت از تحریم‌ها برای بانک‌های دخیل در روند انتقال پول ایران، زمینه آزادسازی میلیاردها دلار پول ایران را فراهم کرده است.

“متیو میلر”، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به وقت محلی در نشست خبری خود درباره انتقال دارایی‌های ایران به بانک‌های قطر گفت: «ما انتظار داریم که در روزهای آینده این پول به مقصد نهایی در قطر منتقل شود».

وی همچنین مدعی شد: «با توجه به مکانیسم‌هایی که در دسترس ما هستند، ما به این حساب‌ها دسترسی کامل داشته و می‌توانیم در صورت تلاش ایران برای انجام اقداماتی که نقض این توافق و نقض تحریم‌های ما است، آن‌ها را مسدود کنیم.»

بسیاری از تحلیلگران و نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند توافق آمریکا با تهران در این برهه زمانی، جمهوری اسلامی را به گروگانگیری بیشتر تشویق می‌کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago