Categories: ایرانجهان

برنامه جمهوری اسلامی برای ساخت پهپادهای مورد نیاز روسیه در بلاروس

مرکز مقاومت ملی اوکراین اعلام کرده که یک هیات ایرانی در حال جستجوی کارخانه‌هایی برای یافتن مکان مناسب و بررسی امکان مونتاژ پهپادهای مورد نیاز روسیه در خاک بلاروس است تا از این طریق، مشکلات حمل و نقل این پهپادها به روسیه را دور بزند.

به گزارش فرانیوز، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست با انتشار گزارشی از انتقال تجهیزات ساخت پهپادهای انتحاری ایران به بلاروس خبر داده است. این گزارش هدف از انتقال کارگاه‌های ساخت پهپادهای ایرانی به بلاروس را جلوگیری از مشکلات حمل‌ونقل اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، گروهی از کارشناسان نظامی وابسته به حکومت ایران قصد دارند زیر نظر دستگاه‌های اطلاعی-نظامی روسیه، تجهیزات ساخت پهپادهای انتحاری “شاهد” ساخت ایران را به بلاروس منتقل کنند.

بر اساس گزارش جروزالم پست که بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز مقاومت ملی اوکراین تنظیم شده، سفر هیات ایرانی با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه صورت گرفته و در جریان آن، کارخانه‌ای در شهر گومل واقع در جنوب شرقی بلاروس در نزدیکی مرز با روسیه، به عنوان یکی از گزینه‌های ساخت و مونتاژ پهپادهای انتحاری در نظر گرفته شده است.

مرکز مقاومت ملی اوکراین اعلام کرده که هدف حکومت ایران از انتقال کارخانه ساخت پهپاد به خاک بلاروس، غلبه بر مشکلات لجستیکی از جمله مسائل مربوط به‌دشواری حمل و نقل است.

در همین حال، یوری ایگنات سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، دلیل این تصمیم حکومت ایران را اجتناب از تحریم‌های غرب به دلیل تامین پهپادهای روسیه در جنگ با اوکراین اعلام کرده و اضافه کرده که ممکن است اساساً بحث بر سر تولید به معنی واقعی نباشد بلکه این پهپادها در بلاروس تنها به شکل محصولاتی آماده، مونتاژ شوند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص فروش پهپادهای ساخت ایران توسط جمهوری اسلامی به روسیه منتشر شده که اعتراض اوکراین و متحدین غربی این کشور را به همراه داشته است.

کشورهای غربی در واکنش به ارسال پهپادهای انتحاری از سوی جمهوری اسلامی به روسیه، تحریم‌های متعددی را علیه صنایع پهپادی ایران وضع کردند و در یکی از این تحریم‌ها وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در آخر فروردین‌ماه با انتشار بیانیه‌ای از تحریم یک شبکه بین‌المللی تهیه و ارسال تجهیزات ساخت پهپاد و تسلیحات برای جمهوری اسلامی که در ایران و چند کشور دیگر مستقر هستند خبر داد.

حکومت ایران تا مدت‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار می‌کرد، اما در نهایت در آبان‌ماه ۱۴۰۱ در پی انتشار شواهد گسترده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را پذیرفت و ادعا کرد که تحویل این پهپادها به‌صورت محدود و قبل از آغاز جنگ بوده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago