برخورد قطر با تماشاگران به دلیل همراه داشتن نمادهای اقلیت‌های جنسیتی

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، مقام‌های امنیتی این کشور با برخی از تماشاگران به دلیل همراه داشتن نمادهای اقلیت‌های جنسیتی برخورد کرده‌اند.

دو آلمانی که روز شنبه قصد داشتند به استادیوم بروند تا مسابقه میان تیم‌های ملی فرانسه و دانمارک را تماشا کنند، به سی‌ان‌ان گفتند که مقام‌های امنیتی قطر از آنها خواستند نمادهای مربوط به جامعه ال‌جی‌بی‌تی را از تن خارج کنند.

بر اساس گزارش این شبکه خبری سرانجام با وجود متوقف شدن چندین باره از سوی نیروهای قطری، یکی از این دو تماشاچی آلمانی توانست با این نمادها در جای خود در ورزشگاه بنشیند.

پیشتر نیز گرنت وال روزنامه‌نگار آمریکایی و لورا مک‌الیستر، کاپیتان سابق ولز گفته بودند که نیروهای امنیتی قطری از آنها خواسته بودند که لباس‌هایشان با طرح‌های مربوط به جامعه اقلیت‌های جنسیتی را از تن درآوردند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته ممنوعیت وضع شده از سوی فیفا برای بستن بازوبند دارای نشان رنگین‌کمانی اقلیت‌های جنسیتی (One Love) در طول مسابقات جام جهانی قطر را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

آقای بلینکن در دیدار با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری خود گفت: «بسیار نگران‌کننده است که شاهد هرگونه محدودیت در آزادی بیان باشیم، به ویژه هنگامی که از تکثر صحبت می‌شود.»

با وجود هشدارهای بحث‌برانگیز فیفا، انگلیس، آلمان و پنج تیم اروپایی دیگر از پوشیدن این بازوبندها خودداری کردند.

قطر که به عنوان اولین کشور خاورمیانه میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال را برعهده دارد، روابط جنسی خارج از ازدواج زن و مرد را جرم‌انگاری کرده است.

علاوه بر مسائل مربوط به محدودسازی آزادی بیان تماشاگران ایرانی در قطر، نقض حقوق اقلیت‌های جنسیتی، شرایط کار کارگرانی که در ساخت استادیوم‌های ورزشی در قطر از آنان استفاده شد، همچنان مورد بحث است.

برگزارکنندگان جام جهانی تعداد کارگران مهاجری را که در قطر در جریان ساخت‌وسازهای مربوط به جام جهانی به دلیل شرایط ناقض حقوق بشر جان باختند، چهل نفر اعلام کرده‌اند، اما روزنامه گاردین چاپ لندن این رقم را هزاران نفر برآورد کرده است.

در همین حال، فیفا روز جمعه چهارم آذر اعلام کرد ورود آن دسته از طرفداران تیم ملی فوتبال انگلیس که لباس جنگجویان صلیبی می‌پوشند در مسابقه در برابر تیم آمریکا و مسابقات بعدی جام جهانی به ورزشگاه‌ها ممنوع است. فیفا دلیل اتخاذ این تصمیم را حساسیت‌های فرهنگی در کشور مسلمان عنوان کرده است.

ادمین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago