Categories: ایرانجهان

بدهی گازی عراق به ایران صفر شد ولی وجه پرداخت نشد

به گزارش فرانیوز،  مجید چنگی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره بدهی گازی عراق به ایران گفت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران صفر است، مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است.

او به سؤال میزان پول بلوکه شده در بانک‌های عراقی پاسخی نداد با این حال او پیش‌تر رقم مطالبات گازی از عراق را ۸ میلیارد یورو اعلام کرده بود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در اواخر اردیبهشت‌ماه با اشاره به اینکه که عراق بدهی خود به ایران را به حسابی در بانک TBI واریز می‌کند گفته بود که ما برای جابجایی مشکل داریم، به طرف عراقی گوشزد کردیم شرایطی فراهم شود که این مبالغ به هر حسابی که مورد نظر ما است واریز شود.

در سال‌های گذشته عراق به منظور تامین بخشی از نیازهای خود اقدام به واردات گاز طبیعی و برق از ایران کرد. ایران به جز صادرات گاز طبیعی به ترکیه و عراق، مقصد عمده دیگری برای صادرات گاز طبیعی ندارد.

هر چند ایالات متحده علی‌رغم اعمال تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی به دولت عراق اجازه داد تا طی سال‌های گذشته برق و گاز از ایران خریداری کند اما به دلیل تحریم‌های مالی ایران، از پرداخت پول گاز و برق سر باز زد.

چندی پیش حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیر واریز می‌کند، افزود: «این به معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.»

او مدعی شد که آمریکا به عراق اجازه داده تا ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی آزاد و به ایران پرداخت شود.

در اواسط فروردین‌ماه نیز جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی تایید کرد که طبق شروط مقامات بغداد، درآمد حاصل از فروش برق و گاز به عراق باید صرفاً باید به خرید اقلام غذایی و دارویی اختصاص یابد.

وزیر نفت یادآور شده است که در گفتگو با مقامات عراقی خواستار برداشتن این شرط شده و امیدوار است که رایزنی‌ها در این باره به نتیجه برسد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به تازگی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به حدود سه میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در عراق را پیدا کرده و این کشور می‌تواند از پول خود که در حساب‌هایی در عراق نگهداری می‌شود فقط برای اهداف بشردوستانه و مبادلات غیر تحریمی استفاده کند.

میلر در ادامه مدعی شد که اینها اقداماتی هستند که در سال‌های گذشته دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی آن را انجام داده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago