Categories: ایرانجهان

بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های عراق به عمان منتقل می‌شود

به گزارش فرانیوز، متیو میلر تصریح کرد «خروج و انتقال پول از عراق به عمان به معنی رفع محدودیت‌های ایران برای دسترسی به آن نیست و همه تراکنش‌ها باید در ابتدا به تأیید وزارت دارایی آمریکا برسد».

او در ادامه افزود: «این پول در حسابی در عمان نگهداری خواهد و جمهوری اسلامی تنها می‌تواند برای موارد غیر تحریمی، از جمله امور بشردوستانه، از آن استفاده کند».

هفته گذشته یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که دولت این کشور به بغداد ۱۲۰ روز معافیت داده تا بدهی برقی ایران را از طریق بانک‌های غیر عراقی پرداخت کند.

یک مقام آمریکایی به‌شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است که «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۸ جولای سند معافیت ۱۲۰روزه پرداخت بدهی عراق به ایران از طریق بانک‌های غیر عراقی را امضا کرده است.»

این مقام آمریکایی گفت، ایالات متحده امیدوار است که با این اقدام از فشارهای حکومت ایران به عراق برای دسترسی به این پول کاسته شود.

بر اساس این گزارش محدودیت‌هایی نیز شامل پول‌هایی که به حساب‌های غیر عراقی سپرده می‌شوند اعمال خواهد شد و برای دسترسی ایران به این پول‌ها بار دیگر به مجوز ایالات متحده نیاز است. همچنین جمهوری اسلامی باید از این پول‌ها صرفاً برای تامین کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «این گام مهمی برای خروج این پول از عراق است چرا که ایران از این بدهی به عنوان اهرمی برای اعمال فشار در عراق و علیه همسایه‌اش استفاده می‌کند».

عراق سا‌ل‌هاست با کمبود و قطعی برق مواجه است و به‌شدت به گاز ایران متکی است، طی ماه‌های اخیر تهران سعی کرده بود با کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق و محدود کردن توانایی این کشور برای تولید برق مورد نیاز خود، بغداد را تحت فشار قرار دهد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی پول‌هایش از ایالات متحده دریافت کند.

روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در یک نشست خبری گفته بود که دولت آمریکا اخیراً اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم.

به گزارش وال استریت ژورنال، دولت آمریکا یک روز بعد از اعطای معافیت ایالات متحده برای پرداخت بدهی برق عراق به جمهوری اسلامی، ۱۴ بانک عراقی را به دلیل معاملات دلاری با حکومت ایران و نهادهای مالی وابسته به آن تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید هدف از این تحریم، جلوگیری از پولشویی و انتقال دلار آمریکا به حکومت ایران است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت؛ تحریم‌های جدید از چهارشنبه آغاز شده و به این خاطر اعمال شده که اطلاعات جدیدی به آمریکا رسیده که این بانک‌های عراقی به جمهوری اسلامی برای پولشویی و انتقال دلار کمک کرده‌اند.

عراق بابت صادرات گاز ایران حدود ۱۱ میلیارد دلار بدهکار است اما به‌واسطه تحریم آمریکا مجاز به پرداخت این پول به ایران نیست.

متیو میلر همچنین در این نشست خبری درباره موضوع تبادل زندانیان دوتابعیتی،  در خصوص موانعی که این روند را به تاخیر می‌اندازد، با تاکید بر «حساسیت موضوع» در مورد بازداشت شدگان، از افشای جزئیات خودداری کرد.

این مقام آمریکایی اطمینان داد که ایالات متحده با جدیت تلاش می‌کند تا «روند را تسریع کند» و بازداشت‌شدگان را در سریع‌ترین زمان ممکن به خانه بازگرداند

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago