با صدور بیانیه ای اعلام شد؛ بنیاد نوبل رسما دعوت از نمایندگان جمهوری اسلامی، روسیه و بلاروس را پس گرفت

به گزارش فرانیوز، بنیاد نوبل دو روز پیش اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی، روسیه و بلاروس پس از یک سال وقفه دوباره به مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم، پایتخت سوئد دعوت شدند اما این اقدام بلافاصله با انتقادهای فراوانی روبرو شد.

در پی این واکنش‌ها، بنیاد نوبل امروز در بیانیه‌ای گفته: «مهم و درست است که تا حد ممکن با ارزش‌ها و پیام‌های جایزه نوبل ارتباط برقرار کنیم. اما واکنش‌های شدید، کاملاً بر این پیام سایه انداخته است».

در بیانیه بنیاد همچنین آمده: «بنابراین تصمیم گرفته‌ایم که استثنای سال گذشته را بار دیگر تکرار کنیم یعنی از دعوت سفیران روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم خودداری می‌کنیم».

در واکنش به دعوت نمایندگان جمهوری اسلامی، روسیه و بلاروس برای مراسم نوبل، رهبران سه حزب اصلی سوئد گفته بودند که این مراسم را تحریم می‌کنند و اولف کریستوسن، نخست‌وزیر سوئد هم این تصمیم بنیاد نوبل را شگفت‌آور خوانده بود.

اما مدیر اجرایی بنیاد نوبل در دفاع از تصمیم این بنیاد عنوان کرده بود که به دنبال آن است که حتی کسانی که «در ارزش‌ها» با هم «متفاوت هستند»، در این ضیافت، شرکت کنند و این مراسم «حتی آن‌هایی را که به ارزش‌های جوایز نوبل پایبند نیستند را در بربگیرد».

کارین کارلسبرو، نماینده لیبرال سوئد در پارلمان اروپا نیز بنیاد نوبل را به ایجاد یک «بدعت خطرناک» با «چراغ سبز به دعوت از روسیه در حالی که موشک‌های روسی بر سر مردم اوکراین می‌بارد و کودکان را می‌کشند» متهم کرد.

او در گفت‌وگو با رادیو دولتی سوئد، کشور‌های روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی را «دولت‌های سرکش» خواند که «شهروندان خود را سرکوب می‌کنند، و بر مردم خود و کشورهای همسایه، جنگ و ترور به راه می‌اندازند».

پیش از انتشار این بیانیه بنیاد نوبل، علیرضا آخوندی نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد از تصمیم این بنیاد برای پس گرفتن دعوت از سه کشور ذکر شده خبر داده بود.

بنیاد نوبل سال گذشته و در واکنش به سرکوب اعتراض‌ها در ایران دعوت از سفیر جمهوری اسلامی برای شرکت در مراسم اهدای جایزه نوبل را پس گرفته بود.

همچنین بنیاد نوبل سال گذشته اعلام کرده بود که سفیران روسیه و بلاروس «به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین» به مراسم اهدای جوایز نوبل دعوت نخواهند شد. بلاروس متحد اصلی روسیه است و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور از روسیه در جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

جوایز نوبل هر سال در شش رشته اعطا می‌شود که مراسم اعطای پنج جایزه در استکهلم برگزار می‌شود، اما جایزه صلح نوبل در اسلو نروژ اعطا می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago