Categories: جهان

بایدن پس از مذاکرات آمریکا و چین، شی جین پینگ را دیکتاتور نامید

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته و پس از پایان سفر آنتونی بلینکن به پکن برای استحکام بخشیدن به روابط ایالات متحده و چین، با اشاره به حادثه بالون جاسوسی، شی جین پینگ رهبر رژیم چین را «دیکتاتور» خطاب کرد.

به گزارش فرانیوز، بایدن گفت: زمانی که یک بالن چینی در اوایل سال جاری از مسیر ایالات متحده عبور کرد و توسط نیروهای مسلح آمریکا سرنگون شد «تحقیر بزرگی» برای شی جین پینگ ایجاد کرد.

او در جریان رویدادی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد گفت: «دلیل ناراحتی زیاد شی، در زمانی که من تصمیم به ساقط کردن بالن پر از تجهیزات جاسوسی گرفتم، این بود که نمی‌دانست آنجاست.»

بایدن افزود: «این مایه شرمساری بزرگی برای دیکتاتورها است. وقتی آنها نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده است. این قرار نبود به آنجا برود که باید می‌رفت و از مسیر خارج شد.»

اظهارات بایدن یک روز پس از آن بیان شد که بلینکن و شی در ۱۹ ژوئن در پکن گفتگو داشتند که طی آن هر دو طرف بر لزوم تثبیت روابط پر تنش بین دو قدرت توافق کردند.

شی از پیشرفت مذاکرات دو روزه بین دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و چینی ابراز رضایت کرد، اما بلینکن گفت رژیم کمونیستی چین از برقرار کردن مجدد خط ارتباطی نظامی خودداری کرده است.

بلینکن پیش از سفرش به ان‌بی‌سی نیوز گفت که دیدارهایش در پکن شروعی مهم برای بازگرداندن ثبات در روابط ایالات متحده و چین خواهد بود و زمان آن فرا رسیده است که از حادثه بالون جاسوسی عبور کنیم.

او در ۱۹ ژوئن به یک رسانه خبری گفت: این فصل باید بسته شود. بلینکن بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ به پکن سفر کرده است.

قرار بود بلینکن در ماه فوریه از پکن بازدید کند، اما پس از شناسایی یک بالون مشکوک جاسوسی چینی در حال پرواز بر فراز قاره ایالات متحده، این دیدار به تعویق افتاد.

این بالون بر فراز کاستاریکا، نیکاراگوئه، کلمبیا و ونزوئلا رؤیت شد. پکن مدعی شده بود که هم آن بالون و هم بالونی که ایالات متحده در ۴ فوریه در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد، دارایی‌های غیرنظامی بودند که از مسیر اصلی خود منحرف شدند.

مقامات آمریکایی این بالون‌ها را ابزار جاسوسی توصیف کرده‌اند که به برنامه نظارتی جهانی رژیم چین کمک می‌کند و به گفته آنها در پنج قاره گسترش‌یافته است.

در همین حال، علی‌رغم تلاش‌های مکرر بلینکن برای طرح موضوع برقراری یک کانال ارتباطی نظامی میان دو طرف در سفر دو روزه‌اش به چین، رژیم حزب کمونیست چین این درخواست را رد کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم این موضوعی است که باید روی آن کار کنیم. خیلی مهم است که آن کانال‌ها را بازیابی کنیم. اما در حال حاضر، چین با این موضوع موافقت نکرده است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago