بازداشت ۱۲۸ شهروند بلوچ در دو روز گذشته

به گزارش فرانیوز، براساس گزارش حال وش، با احراز هویت ۳۴ تن دیگر تعداد شهروندان بلوچ بازداشتی احراز شده از روز جمعه ۷ مهرماه ۱۴۰۲ تا لحظه تنظیم گزارش( در طی ۴۸ ساعت) توسط نیروهای نظامی و امنیتی در زاهدان، خاش،میرجاوه و چابهار به ۶۵ تن و تعداد بازداشتیان به ۱۲۸ نفر افزایش پیدا کرد.

این ارگان خبر نوشت: امروز نیروهای امنیتی و نظامی در شهرهای زاهدان، خاش، مهرستان و میرجاوه اقدام به بازداشت گسترده و فله ای شهروندان بلوچ کرده اند.

براساس اخبار منتشر شده در روز جمعه ۷ مهر ماه ۱۴۰۲، سالگرد جمعه خونین زاهدان، در حالی که نیروهای نظامی در حال سرکوب شدید معترضان بلوچ بوده اند گزارش شد که دستکم ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک زخمی شده اند.

در این روز برخی از مردم در خیابان‌های خیام و رازی با استنشاق گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و یا اصابت گلوله‌های گاز اشک‌آور به سر مصدوم شدند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه هفتم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه سالگرد «جمعه خونین»، بار دیگر بر «مجازات» مرتکبان این «جنایت» تأکید و آن را خواستهٔ مردم طی یک سال گذشته عنوان کرد.

او اضافه کرد که خانواده‌های نزدیک به یکصد جان‌باخته و همچنین کسانی که در جریان جمعه خونین زاهدان به شدت زخمی شدند، دست یا پای خود را از دست دادند یا فلج و قطع نخاع شده‌اند، تنها به دنبال اجرای قانون اسلام درباره عاملان کشتار هستند.

جمعه هشتم مهر ماه سال ۱۴۰۱ وقتی تجمع کنندگان در زاهدان از مصلی این شهر در نزدیکی مسجد مکی به سمت خیابان حرکت کردند، نیروهای امنیتی با شلیک به آن‌ها از پشت بام پایگاه کلانتری ۱۶ زاهدان دست کم صد تن را به قتل رساندند.

جمهوری اسلامی «حمله مسلحانه» به پایگاه پلیس از سوی گروه «جیش العدل» را به عنوان دلیل این حمله مرگبار خود مطرح کرد، ولی هیچ گاه سندی از ادعا منتشر نکرد.

سه روز پیش از حادثه جمعه خونین زاهدان، پنجم مهر ماه سال گذشته، «مولوی فتحی نقشبندی» امام جمعه اهل سنت شهرستان «راسک» در بیانیه‌ای برای نخستین بار و به صورت علنی تعرض فرمانده پیشین پلیس چابهار به دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.

یک سال بعد از این فاجعه، تقریباً هر جمعه مردم زاهدان و بسیاری دیگر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان، به خیابان‌ها می‌آیند و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago