Categories: ایران

بازداشت ۸۴ نفر به دلیل انتشار تصاویر پیکرتراشی در صفحات مجازی

به گزارش فرانیوز، حسین امیرلی گفته: «رصد و پایش فضای مجازی و شناسایی صفحات غیراخلاقی، مستهجن و مجرمانه بنا بر وظیفه ذاتی در دستور کار پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا قرار دارد؛ در همین راستا و پیرو شکایت تعداد زیادی از شهروندان در خصوص انتشار تصاویر خصوصی آنها در فضای مجازی اقدامات عملیاتی ویژه در دستور کار قرار گرفت».

این مقام فراجا افزوده که «صفحات مزبور تصاویر خصوصی افراد را بدون رضایت آنها و گاهاً با تهدید و اجبار منتشر می‌کردند؛ در این راستا افسران سایبری پلیس فتا اقدامات خود را به صورت گسترده در سراسر کشور توسعه داده و با بررسی همه جوانب پرونده و بهره‌گیری از روش‌های علمی و فنی موفق شدند، اکثر گردانندگان این صفحات را مورد شناسایی قرار دهند و بیش از ۸۴ نفر از این افراد را پس از تشریفات قضائی در چندین عملیات همزمان دستگیر کنند».

دستگیری فعالان در بخش جراحی زیبایی و پیکرتراشی در حالی رخ داده که با نگاهی به این صفحات در فضای مجازی خواهید دید که تنها تصویر بخشی که مورد عمل قرار گرفته و بدون افشای هویت افراد است و صرفا جنبه تبلیغی دارد. با این حال به نظر می‌رسد رواج عمل‌های زیبایی در ایران سبب برخورد پلیس با گردانندگان صفحات مجازی در این حوزه شده است.

دستگیری این افراد به دلیل فعالیت در فضای مجازی در حالی رخ می‌دهد که این هفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی بحث برانگیز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای موسوم به «رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور» اقدام کند.

در جریان تصویب این لایحه برخی نمایندگان مجلس هشدار دادند که این سامانه از «سرک‌کشیدن در حریم شخصی افراد» هم فراتر رفته و با آن می‌توان «همهٔ شئون زندگی خصوصی مردم را رصد کرد».

نقض حریم خصوصی افراد،  طی یک سال گذشته هر روز ابعاد گسترده‌تری گرفت هاست. بسیاری از سینماگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان، فعالین سیاسی و مدنی ایران، به دلیل فعالیت‌هایشان در فضای مجازی با برخورد قضایی مواجه شده‌اند و روند نقض حریم خصوصی توسط حکومت هر روز بیش از پیش در جامعه اعمال می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago