بازداشت دست‌کم ۱۶۸ شهروند توسط نیروهای حکومتی طی ماه گذشته؛ بیشترین بازداشت‌شدگان کردها و بلوچ‌ها بوده‌اند

 به گزارش فرانیوز، سازمان هه‌نگاو با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد خود اعلام کرد: دست‌کم ۷۷ شهروند کُرد و ۵۰ شهروند بلوچ و همچنین ۲۵ زن، ۱۶ کودک و ۷ معلم و دانشجو طی ماه ژوئن توسط نیروهای حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند.

این سازمان با اشاره به افزایش بازداشت کُردها و بلوچ‌ها نوشت: ۷۶ درصد افرادی که در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند معادل ۱۲۷ نفر از میان کُردها، بلوچ‌ها بوده‌اند.

در آمار رسمی این سازمان آمده است: بیشترین بازداشت شهروندان با ۷۷ مورد معادل ۴۶ درصد کل بازداشتی‌ها، شهروندان کُرد و بعد از آن نیز با ۵۰ مورد معادل ۳۰ درصد کل بازداشتی‌ها، شهروندان بلوچ بوده‌اند.

هه‌نگاو با بیان اینکه بازداشت پیروان اقلیت‌های مذهبی و دینی در ماه ژئن به مانند ماه‌های گذشته توسط نهادهای حکومتی استمرار داشته، افزود: طی ماه گذشته دست‌کم پنج فعال مذهبی توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

طبق این گزارش، دست‌کم چهار فعال مذهبی و از روحانیون بلوچ و همچنین یک شهروند پیرو آیین بهایی در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ۲۵ زن در سراسر ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که معادل ۱۵ درصد کل بازداشتی‌ها است.

لازم به ذکر است که، ۱۵ مورد از زنان بازداشت شده معادل ۶۰ درصد کل زنانی که در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند زنان کُرد بوده‌اند.

همچنین در این بازه زمانی دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال در کل ایران توسط نهادهای امنیتی و حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند.

بر اساس این گزارش تمامی کودکان ربوده شده شهروندان بلوچ و کُرد بوده‌اند. در این بازه زمانی دست‌کم ۱۱ کودک بلوچ و ۵ کودک کُرد توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شده‌اند.

هه‌نگاو همچنین درباره بازداشت معلمان، دانشجویان و فعالان رسانه‌ای عنوان کرد: طی ماه ژوئن امسال دست‌کم ۴ دانشجو به نام‌های پدارم معینی اهل سنندج، مائده آدمی مکری اهل مهاباد، آرمیتا پاویر اهل تبریز و ریحانه خراسانی توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

در این بازه زمانی، دست‌کم سه معلم نیز به نام‌های اصغر میرزادگان اهل فیروزآباد، محمد طهماسبی اهل سرابله و محمود ملاکی اهل بوشهر توسط این نهادهای مذکور شده‌اند.

قابل ذکر است که طی ماه گذشته دست‌کم ۴ فعال رسانه‌ای نیز در شهرهای تهران، رشت و جوانرود توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago