Categories: جهان

بازداشت افشاکننده اسناد پنتانگون

مقامات قضایی و انتظامی آمریکا اعلام کردند که روز گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مردی را که مظنون به دست‌داشتن در افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده بود، دستگیر کردند.

به گزارش فرانیوز، مریک گارلند، دادستان کل گفت: ماموران جک داگلاس تیکسیرا ۲۱ساله را بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای در اقامتگاهی در نورث دیتون ماساچوست، به اتهام دست‌داشتن در افشای اسناد طبقه‌بندی شده دولت و ارتش ایالات متحده بازداشت کرد.

تصاویری که از هنگام بازداشت این مظنون منتشر شده نشان می‌دهد که ماموران مسلح یک مردی که شلوارک قرمز و تی‌شرتی به تن داشت را دستگیر کرده‌اند.

یک سخنگوی اف‌بی‌آی به اپک تایمز گفت که ماموران همچنان فعالیت قانونی مجاز خود را در محل اقامت تیکسیرا انجام می‌دهد.

به گفته این سخنگوی اف‌بی‌آی «از اوایل هفته گذشته، اف‌بی‌آی سرنخ‌هایی را که به دست آورده بود دنبال می‌کرد و بازداشت امروز نمونه‌ای از پیگیری ما برای شناسایی، پیگرد و مجازات کسانی است که اعتماد کشور ما را خیانت می‌کنند و امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازند.»

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که پس از اینکه دادستانی در اوایل آوریل یک «تحقیق جامع» را برای شناسایی افشاکننده اسناد محرمانه پنتاگون را شروع کرد، دولت «در حال نزدیک شدن» به کسانی است که در این اقدام دست داشتند.

جک تکسیرا، یکی از اعضای گارد ملی هوایی ایالات متحده در ماساچوست است و انتظار می‌رود که او در دادگاه فدرال در ماساچوست حضور پیدا کند.

تعداد زیادی از اسناد محرمانه پنتاگون که در اوایل سال جاری میلادی افشا شد مربوط به جنگ روسیه و اوکراین بود. این اسناد ابتدا در دیسکورد که پلتفرم پیام‌رسان محبوب بین طرف‌داران بازی‌های رایانه‌ای است منتشر شد.

در میان این اسناد، تعداد تلفات ارتش روسیه و اوکراینی وجود داشت که با تخمین‌های رسمی در تضاد است، در این اسناد تلفات ارتش روسیه بسیار کمتر از آن چیزی که به‌صورت علنی مطرح شده است ذکر شده بود.

سند دیگری نشان داد که نیروهای آمریکایی در اوکراین هستند. مقامات آمریکایی برخی از جزئیات این اسناد، از جمله حضور نیروهای ایالات متحده در اوکراین را تایید کرده‌اند اما آنها نسبت به انتشار اطلاعات هشدار دادند.

همچنین اسناد افشا شده پنتاگون از جاسوسی آمریکا از مراکز نظامی و برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهد. در میان اسناد افشا شده پنتاگون چند سند درباره ایران نیز وجود دارند که این اسناد درباره جاسوسی آمریکا از مراکز نظامی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و کسب اطلاعات درباره پرتاب یک ماهواره ایرانی است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که این اطلاعات «برای مصرف عمومی در نظر گرفته نشده است» و ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که این اطلاعات «خطری برای امنیت ملی است.» آنها همچنین گفته‌اند که برخی از مواد به نظر دست‌کاری شده است.

از سوی دیگر مقامات روسی نیز اعلام کردند که این افشاگری می‌تواند بخشی از یک کمپین اطلاعات نادرست باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اخیراً گفت: «با توجه به اینکه ایالات متحده یکی از طرف‌های درگیری [در اوکراین] است و در حال به راه‌انداختن یک جنگ ترکیبی علیه ما است، ممکن است از چنین ترفندهایی برای گمراه‌کردن فدراسیون روسیه استفاده شود».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago