Categories: ایرانجهان

ایلان ماسک فاش کرد که جمهوری اسلامی نارضایتی از استارلینک را به او منتقل کرده است

به گزارش فرانیوز، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سفرش به آمریکا را با دیدار با ایلان ماسک آغاز کرد. او قرار است در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم دیدار کند.

در گفت‌وگوی دونفره آقای ماسک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از آن که نتانیاهو موضوع بحث را به فعالیت های جمهوری اسلامی و دشمنی آن با اسرائیل تغییر داد، ایلان ماسک از نحوه برخورد جمهوری اسلامی نسبت به وصل شدن اینترنت ماهواره ای استارلینک سخن گفت.

آقای ماسک تعریف می کند که پس از آن که کمپانی اش از وزارت خارجه آمریکا برای استارلینک در ایران مجوز دریافت می‌کند،‌ نامه‌ای به دست او می‌رسد که از ناخشنودی حکومت ایران، حکایت دارد، نامه‌ای که به گفته او مودبانه و محترمانه «ادبیات چارلز دیکنز» بوده است.

ماسک به شوخی ادامه می‌دهد: «انتظار داشتم زیر نامه نوشته شده باشد، پی‌نوشت: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل».

نتانیاهو در پاسخ به او می‌گوید که مراقب باشد «زبان چارلز دیکنز» گولش نزند و امیدوار است که بعد از جلسه بتواند بیشتر در این باره با او صحبت کند.

وزیر ارتباطات دی ماه ۱۴۰۱ با اعلام خبر ارسال این نامه، گفته بود «طبق قوانین بین المللی هرکسی که بخواهد در قلمرو سرزمینی یک کشور سرویس ارائه کند،  باید لندینگ رایت یا قواعد آن کشور را رعایت کند. این لندینگ رایت را به تمامی اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله استارلینک، وان وب و باقی اپراتورها ابلاغ کردیم. اگر این قواعد را بپذیرند ما استقبال می‌کنیم».

تیرماه امسال نیز اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارشی که از مصوبات آخرین جلسه خود اعلام کرد ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است. مطابق یکی از قطعنامه های ITU، ارایه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است.

پس از آغاز اعتراضات سراسری ایران که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد از ۲۶ شهریور سال گذشته آغاز شد، حکومت ایران دسترسی به اینترنت را برای شهروندان بسیار محدود کرد. پس از آن دولت آمریکا برخی محدودیت‌های صادرات خدمات اینترنتی به ایران را رفع کرد و در پی آن شرکت «اسپیس‌ایکس» مجاز شد خدمات اینترنتی ماهواره‌ای برای دستگاه‌های استارلینک ساخت این شرکت را در ایران ارائه دهد.

در واکنش به حمایت مقامات آمریکایی برای فعال‌کردن اینترنت ماهواره‌ای در ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اقدام را «نقض حاکمیت ایران» خوانده و تهدید کرد که این «تلاش‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago