Categories: جهان

اوکراین تهدید کرد: کشتی‌ها با مقصد روسیه هدف نظامی محسوب می‌شوند

به گزارش فرانیوز، در این بیانیه آمده است که اوکراین کشتی‌هایی را که به‌سوی بنادر دریایی روسیه یا بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه در دریای سیاه حرکت می‌کنند کشتی‌های «حامل محموله نظامی با تمام خطرات مربوطه» محسوب خواهد کرد.

این اقدام کی‌یف واکنشی به تهدید روسیه است که به تازگی اعلام کرد از روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، تمامی کشتی‌هایی که از دریای سیاه به بنادر اوکراین سفر می‌کنند را به عنوان حامل‌های بالقوه محموله‌های نظامی در نظر خواهد گرفت.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که روسیه بار دیگر حق جهانی کشتیرانی آزاد را نقض کرده و امنیت غذایی بین‌المللی را با گرسنه نگه‌داشتن میلیون‌ها نفر عمداً تضعیف کرده است و مسئولیت «تمامی مخاطرات» مربوط به تصمیمات اخیر مبنی بر حرکت کشتی‌های نظامی در دریای سیاه را متوجه دولت روسیه عنوان کرده است.

کی‌یف همچنین افزود که این اقدام گواهی است بر این که اوکراین این قدرت را دارد که تجاوزات روسیه در دریا را نیز دفع کند. کاخ سفید پیش‌تر ارتش روسیه را به آماده‌سازی برای حملات احتمالی به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه متهم کرده بود.

روسیه به تازگی ادامه اجرای توافق غلات با اوکراین را برای تسهیل صادرات از طریق بنادر دریای سیاه، به حالت تعلیق درآورد. عمده صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر این کشور در دریای سیاه و توسط کشتی انجام می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد بخشی از توافق‌نامه ترکیه، اوکراین، سازمان ملل و مسکو برای صادرات غلات اوکراین که شامل رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک بود اجرایی نشده و به همین دلیل روسیه این قرارداد را تعلیق می‌کند.

در حالی که مسکو باعث توقف صادرات غلات اوکراین شده، ارتش روسیه حملات موشکی و پهپادی خود به شهرهای مختلف اوکراین را ادامه می‌دهد.

در همین رابطه فرماندار شهر اودسا خبر داد که ساختمان کنسولگری چین در حمله موشکی و پهپادی روسیه به این شهر بندری در جنوب اوکراین آسیب‌دیده است.

او با انتشار پیامی در تلگرام عنوان کرد: «متجاوز عمداً به زیرساخت‌های بندر ضربه می‌زند، ساختمان‌های اداری و مسکونی نزدیک و همچنین کنسولگری جمهوری خلق چین آسیب دیدند. این نشان می‌دهد دشمن به چیزی توجه نمی‌کند.»

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که ۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی که در حمله هوایی روسیه به بندر اودسا نابود شده، برای ارسال به چین در نظر گرفته شده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago