Categories: جهان

اولتیماتوم دهلی به اوتاوا برای خارج کردن ۴۱ دیپلمات کانادا از هند

به گزارش فرانیوز، یکی از منابع دولت هند به رسانه‌ها گفت کانادا ۶۲ دیپلمات در هند دارد و افزود که دهلی‌نو به اتاوا گفته است که از این تعداد ۴۱ نفر را کاهش دهد تا تعداد دیپلمات‌های دو کشور برابر و متوازن شوند.

دهلی‌نو تهدید کرده است که مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های کانادایی را که پس از آن تاریخ در هند باشند را لغو خواهد کرد.

تنش در روابط هند و کانادا از آنجا آغاز شد که جاستین ترودو در اواخر شهریورماه در پارلمان این کشور دولت هند را به طراحی ترور یکی از رهبران سیک‌ها در کشورش متهم کرد و هشدار داد که این موضوع می‌تواند روابط میان اتاوا و دهلی‌نو را تیره کند.

به گفته جاستین ترودو، کانادا فکر می‌کند دلایلی معتبری وجود دارند که نشان می‌دهد هند ممکن است مسئول قتل هردیپ سینگ نیجار، رهبر سیک‌ها در غرب کانادا در ژوئن ۲۰۲۳ باشد.

هردیپ سینگ نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، ۲۸ خردادماه در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگ‌ترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

همچنین در همان زمان نیز وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که در ارتباط با قتل هردیپ سینگ نیجار، رئیس بخش تحقیق و تحلیل سازمان اطلاعات خارجی هند در کانادا اخراج شده است.

پس از آن نیز هند به شهروندان خود توصیه کرد هنگام سفر به کانادا مراقب باشند و با صدور هشداری از اتباع خود و به ویژه آنهایی که در این کشور آمریکای شمالی تحصیل می‌کنند به دلیل «فعالیت‌های رو به افزایش ضد هندی و جرایم نفرت‌انگیز سیاسی که به صورت رسمی تایید شده‌اند» خواست که محتاط باشند.

در واکنش به ضرب‌الاجل هند به کانادا برای خارج کردن دیپلمات‌هایش، جاستین ترودو اعلام کرد: «ما به دنبال تشدید تنش‌ها نیستیم.»

ترودو در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره اینکه آیا دولتش اقدام دهلی‌نو را تلافی خواهد کرد گفت: «ما قصد داریم اقداماتی مؤثر بر ادامه روابط سازنده با هند در این زمان شدیداً سخت را انجام دهیم.»

ترودو اضافه کرد: «ما به وضوح در حال گذر از یک زمان شدیداً چالش‌برانگیز هستیم. به همین دلیل مهم است که دیپلمات‌های ما در هند برای همکاری با دولت این کشور در راستای حمایت از کانادایی‌ها و خانواده‌های کانادایی حضور داشته باشند.»

وزارت خارجه کانادا کمتر از دو هفته پیش اعلام کرده بود که تعدادی از دیپلمات‌هایش در هند را به دلیل مطرح شدن تهدیدات جانی در رسانه‌های اجتماعی علیه آنها، خارج می‌کند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago