Categories: ایران

اوج‌گیری مصرف «گل و شیشه» در ایران

به گزارش فرانیوز، «فرهاد اقطار» معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در  گفتگو با ایلنا از اوج‌گیری مصرف «گل و شیشه» در ایران خبر داده است.

وی درباره خط ملی اعتیاد گفت: ۷۴ درصد افرادی که با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند زنان هستند و از ۱۰۰ درصد تماس‌هایی که با ما برقرار می‌شود، بیشترین تماس‌ها درخصوص برنامه‌های پیشگیری است.

این مقام بهزیستی افزود: همچنین از ۴۶ درصد افرادی که با این سامانه تماس برقرار می‌کنند یا خودشان در گیر اعتیاد هستند و یا خانواده و فرزندانشان درگیر اعتیاد هستند و به دنبال درمان هستند.

اقطار در پاسخ به این سوال که بیشتر سوالات تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد در چه زمینه‌ای است، ادامه داد: در بیشتر موارد، تماس‌گیرندگان در خصوص علائم گل و شیشه سوال می‌پرسند و در ۶ ماهه ابتدای سال بیشترین سوالات از تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد درباره گل و شیشه است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا تماس با خط ملی اعتیاد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، گفت: خیر، علت آن نیز این است که اعتبارات محدودی در اختیار داریم و تعداد نیروهای ما محدود است. ما زمانی می‌توانیم تبلیغات گسترده‌ای درباره خط ملی اعتیاد داشته باشیم که تمام خطوط آن فعال باشد.

اقطار ادامه داد: در سال ۸۷ که خط ملی اعتیاد راه‌اندازی شد ۶۵ نیرو در این خط فعال بودند که در شیفت‌های مختلف فعالیت می‌کردند. اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های اعتبار این خط ۸ نیرو دارد و نمی‌توانیم تمام خطوط را فعال کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های جدید درخصوص فعال‌سازی تمامی خطوط «خط ملی اعتیاد» گفت: در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده‌ایم که به زودی اعتبارات لازم برای فعال‌سازی همه خطوط در اختیار ما قرار خواهد گرفت و می‌توانیم در یک ماهه آینده به نیروها آموزش داده و تمام خطوط را فعال کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: خط ملی اعتیاد یک خط کاملا رایگان است و برای تماس گیرنده هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت این خط به صورت متمرکز در تهران وجود دارد. در حال حاضر خط ملی اعتیاد از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ فعالیت می‌کند و با افزایش اعتبارات قطعا فعالیت خط افزایش پیدا کرده و ساعات بیشتری خدمات ارائه می‌کند.

اقطار درباره سایر برنامه‌های خط ملی اعتیاد گفت: در صورتی که اعتبارات کافی به دست ما برسد صندوق صوتی برای شب ایجاد می‌کنیم. همچنین سامانه شهروندی ایجاد خواهیم کرد تا فرد هم بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورد و همچنین از سوالاتی که سایر افراد داشته‌اند بدون ذکر نام افراد آگاه شود.

وی در پاسخ به این سوال که ماهانه چه تعداد تماس با خط ملی اعتیاد برقرار می‌شود، ادامه داد: ماهانه به طور متوسط ۲۵ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس برقرار می‌کنند. در سال گذشته نیز ۴۷۵ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند که ۹۵ درصد از تماس‌ها نیز موفق بوده است. سوالات تماس‌گیرندگان نیز بیشتر در زمینه پیشگیری و پس از آن درمان بوده است. همچنین درخواست برای معرفی مرکز درمان نیز از پر تعدادترین سوالاتی بوده است که در تماس با خط ملی اعتیاد پرسیده شده است.

مهری سادات موسوی معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ۳۱ تیرماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده و «اعتیاد زنانه شده» است.

موسوی قیمت پایین مواد مخدر و صنعتی شدن را عامل تغییر الگوی مصرف دانسته و گفته بود «خانواده‌ها تصور می‌کنند که فرزندشان در اتاق خود و در فضای امن است، اما در حال مصرف مواد مخدر صنعتی است.»

او به رواج مواد مخدر در مدارس هم اشاره کرده و گفته بود که «سیستم آموزش و پرورش بسته است» و اجازه همکاری نمی‌دهد.

خبرگزاری «ایسکانیوز» وابسته به دانشگاه آزاد، مرداد ماه امسال در گزارشی به موضوع رواج مصرف «گل» در بین نوجوانان پرداخت و نوشته بود امروزه ماده مخدر «گل تقریبا پرمصرف‌ترین مواد مخدر در بین جوانان است»، به طوری که حتی در مدارس و بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شود.

این خبرگزاری تاکید کرد که «با این که مصرف مواد مخدر میان نوجوانان هم بسیار است اما بهزیستی اجازه بستری شدن معتادان زیر ۱۸ سال را به مراکز کمپ اعتیاد نمی‌دهد.»

فروردین ماه سال جاری نیز «موسسه کادراس» که به‌عنوان مرکز تحقیقات بین‌المللی مواد مخدر فعالیت می‌کند اعلام کرد مصرف ماده مخدر گل پس از تریاک و شیشه در کشور در رتبه سوم قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند نبود آزادی‌های اجتماعی، فشارهای سیاسی، کمبود امکانات تفریحی و نیز مشکلات اقتصادی و نبود چشم‌انداز برای آینده از جمله عوامل گرایش مردم به مصرف مواد مخدر و افزایش اعتیاد است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago