انجمن روزنامه نگاران خواهان برگزاری علنی جلسه دادگاه دو روزنامه نگار زندانی شد

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ برگزاری دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار بازداشتی با صدور بیانیه ای تاکید کرده است که جامعه مطبوعاتی منتظر است در یک محاکمه عادلانه و علنی سرنوشت همکاران خود را دنبال کند و روزنامه‌نگاران بطور جدی خواهان روشن شدن صحت و سقم این اتهامات هستند.

به گزارش فرانیوز، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز جمعه پنجم خرداد ماه با صدور بیانیه ای خواستار برگزاری علنی و عادلانه دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار بازداشت‌شده در ارتباط با پوشش خبری پرونده جان‌باختن مهسا امینی شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در این بیانیه آورده است: «از ابتدای دستگیری خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی از سوی دستگاه‌های ذیربط، اتهاماتی سوای انجام وظایف حرفه‌ای به ایشان وارد شد. اما دستگیری آنها متعاقب انجام امور قانونی محوله از سوی رسانه‌های متبوع ایشان اتفاق افتاد. »

این بیانیه با تاکید بر اینکه جامعه مطبوعاتی منتظر محاکمه عادلانه و علنی این دو خبرنگار است، عنوان می کند: «روزنامه‌نگاران بطور جدی خواهان روشن شدن صحت و سقم این اتهامات هستند. برگزاری محاکمه علنی در عین حال می‌تواند به روزنامه‌نگاران کمک کند تا در فضای شفاف‌تر و امن‌تری به فعالیت حرفه‌ای خود بپردازند. »

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن تایید خواست خانواده بازداشت‌شدگان و اهالی رسانه مبنی بر علنی بودن دادگاه یادآور شده است خواهان اجرای موازین دادرسی عادلانه در مورد این دو روزنامه نگار است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هفته گذشته از برگزاری دادگاه بدوی نیلوفر حامدی و الهه محمدی در هشتم و نهم خردادماه خبر داد.

دادگاه بدوی این دو روزنامه‌نگار پس از ۹ ماه بازداشت برگزار می‌شود.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که رخدادهای مربوط به پس از جان‌باختن مهسا امینی را پوشش خبری دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

این دو روزنامه‌نگار به «همکاری با دولت آمریکا»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند.

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر محمدی، می‌گوید: «کمتر از یک هفته تا برگزاری دادگاه مانده اما هنوز وکلا نتوانسته‌اند با موکلین خود ملاقات و گفت‌وگو کنند.»

همچنین کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی نیز در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رویه برگزاری دادگاه‌های اهالی رسانه، خواستار علنی‌شدن دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago