انتشار فراخوان‌های اعتراضات و اعتصابات در سالگرد جمعه خونین زاهدان؛ جو زاهدان همچنان امنیتی است

به گزارش فرانیوز، مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه پیشین شهر راسک و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی با انتشار پیامهایی خواهان پیوستن مردم به اعتراضات و اعتصابات در روزهای هفتم و هشتم مهر ماه شده است.

وی علی خامنه‌ای را «یزید زمان» خواند.

این روحانی اهل سنت از شهروندان خواست با تداوم دادخواهی، فریاد «مظلومان» باشند.

از یک هفته گذشته تاکنون فراخوان‌های متعدد دیگری نیز از گروه‌های فعالان حقوق بشر و بلوچ‌ها درباره جمعه خونین زاهدان منتشر شده است.

این فراخوان‌ها محدود به استان و سیستان و بلوچستان نیست و از همه ایرانیان در شهرهای مختلف دعوت شده تا در حرکتی هماهنگ این فاجعه را محکوم کنند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد جمعه خونین زاهدان و انتشار فراخوان‌های اعتراضات و اعتصابات، اقدام به نصب دوربین‌های تجسسی، افزایش شمار ماموران امنیتی، ایجاد ایست‌های بازرسی و حفر کانال‌های عمیق در اطراف شهر زاهدان کرده‌اند.

روز چهارشنبه پنجم مهر ماه ۱۴۰۲، همزمان با نزدیک شدن به سالگرد جمعه خونین زاهدان و انتشار فراخوان‌هایی برای اعتراض و اعتصاب در روزهای جمعه و شنبه، هفتم و هشتم مهرماه، نیروهای نظامی و امنیتی به صورت گسترده در سطح این شهر در حال گشت‌زنی هستند.

منابع حال وش خبر داده‌اند: «صبح امروز شش خودروی خاور و بنز پر از تجهیزات نظامی چادر کشیده در بخش لیردف شهرستان جاسک به سمت بلوچستان در حال حرکت بودند و دیشب ۹ اتوبوس ولوو که نیرو های اطلاعاتی بسمت بلوچستان در همین مسیر روانه بودن.»

همچنین طی روزهای اخیر با نزدیک شدن به سالگرد جمعه خونین زاهدان ده‌ها خودرو و نیروی نظامی از استان کرمان به سمت زاهدان و شهرهای بلوچستان اعزام شده اند.

دستگاههای امنیتی و نظامی علاوه بر ایجاد ایست و بازرسی های زیاد و تقویت نیروهای خود در مبادی ورودی و خروجی های شهر زاهدان دورتا دور این شهر نیز کانال های عمیق حفر نموده و خاکریز ساخته اند تا محورهای فرعی که هر از گاهی مردم عادی و سوختبران از آنجا تردد می کنند کاملا مسدود بشود.»

به گفته شهروندان زاهدانی «شهر زاهدان اکنون بیشتر شبیه یک پادگان شده و حکومت نظامی است که بصورت رسمی رفت و آمد شهروندان ممنوع اعلام نشده اما در عمل شرایط سختگیرانه ای از سوی دستگاه های امنیتی و نظامی در این شهر حاکم شده که زندگی عادی شهروندان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

طبق گزارش حال وش صبح روز ۴ مهرماه ۱۴۰۲، دستکم شش کامیون نظامی حامل تجهیزات جنگی و ۹ دستگاه اتوبوس حامل نیروهای امنیتی و نظامی از استان هرمزگان به سمت شهرهای بلوچستان اعزام شده اند.

به گفته منابع آگاه: ۶ماشین خاور و بنز پر از تجهیزات نظامی چادر کشیده  در بخش لیردف شهرستان جاسک به سمت بلوچستان در حال حرکت بودند دیشب ۹ اتوبوس ولوو که نیرو های اطلاعاتی بسمت بلوچستان در همین مسیر روانه بودن.»

همچنین بنا به گزارشات دریافتی طی روزهای اخیر با نزدیک شدن به سالگرد جمعه خونین زاهدان ده ها خودرو و نیروی نظامی از استان کرمان به سمت زاهدان و شهرهای
بلوچستان اعزام شده اند.

بر اساس گزارش حال وش، طی شبانه روز گذشته نیروهای نظامی و امنیتی دستکم‌پنج شهروند بلوچ را در شهر زاهدان بازداشت و با خود برده اند.

هویت یکی از این شهروندان بازداشتی:«نوراحمد شیهکردگ» ۲۰ ساله فرزند محمدنبی ساکن منطقه جاده قدیم زاهدان احراز شده است.

از هویت چهار شهروند دیگر بلوچ بازداشت شده تا لحظه تنظیم گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

با نزدیک شدن به سالگرد  فاجعه جمعه خونین تهدید و بازداشت شهروندان بلوچ در زاهدان و دیگر شهرها از سوی دستگاه های نظامی و امنیتی افزایش یافته است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago