Categories: ایرانجهان

امضای قرارداد توسعهٔ بخش قطری میدان پارس جنوبی مشترک با ایران از سوی یک شرکت چینی

با وجود اینکه چین متحد اصلی جمهوری اسلامی است شرکت ساینوپک چین که بعد از تحریم‌های آمریکا توسعه میدان نفتی یادآوران ایران را نیمه‌کاره رها کرد، به منظور توسعه بخش قطری میدان پارس جنوبی مشترک با ایران، قراردادی را با طرف قطری به امضا رسانده است.

به گزارش فرانیوز، شرکت ساینوپک چین طبق قراردادی که روز چهارشنبه ۲۳ فروردین امضا کرده، سهمی ۵ درصدی در توسعه بخش قطری پارس جنوبی خواهد داشت.

به گزارش شرکت «قطر انرژی»،  قطر پیشتر با چندین شرکت غربی نیز قراردادهای مشابهی امضا کرده بود و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلاری، تولید سالانه گاز از این میدان مشترک با ایران را از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کنونی به ۱۵۰ میلیارد متر مکعب برساند و با مایع‌سازی آن، ال‌ان‌جی به بازارهای جهانی صادر کند.

این در حالی است که بنابر گزارش وزارت نفت ایران، بخش ایرانی این میدان عظیم گازی از سال جاری وارد نیمه دوم عمر خود می‌شود و هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید آن کاسته می‌شود.

افزایش ۴۰ میلیارد متر مکعبی تولید گاز قطر از این میدان تا سال ۲۰۲۶ در حالی صورت می‌گیرد که تولید گاز ایران از میدان پارس جنوبی تا همین سال ۴۰ میلیارد متر مکعب افت خواهد داشت.

پارس جنوبی سهمی ۷۰ درصدی در تولید گاز ایران دارد. افت تولید گاز این میدان در حالی است که ایران طی سال‌های گذشته در زمستان‌ها با کسری هنگفت گاز مواجه می‌شود.

قطر سال‌ها پیش با کمک شرکت‌های غربی و با راه‌اندازی سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۵ برابر سکوهای ایرانی) و نصب کمپرسورهای عظیم، جلو افت تولید از بخش قطری این میدان را گرفته و اکنون برای افزایش ۳۰ درصدی تولید گاز گام برمی‌دارد.

مقامات وزارت نفت جمهوری اسلامی می‌گویند تنها برای حفظ تولید گاز بخش ایرانی این میدان نیاز به دست‌کم ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌های غربی است؛ چرا که فناوری ساخت سکوها و کمپرسورهای عظیم تنها در دست چند شرکت انگشت‌شمار غربی، از جمله توتال فرانسه است.

این شرکت همراه با شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین در سال ۱۳۹۷ قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ و ساخت یک سکوی ۲۰ هزار تنی با دو کمپرسور عظیم را با ایران امضا کرد، اما بعد از خروج آمریکا از برجام، هر دو شرکت پروژه را رها کردند.

شرکت توتال تابستان پارسال قرارداد جدید توسعه بخش قطری پارس جنوبی را به همراه چند شرکت غربی امضا کرد.

امضای قرارداد توسعه بخش قطری توسط شرکت ساینوپک چین در حالی است که این شرکت بعد از تحریم‌های آمریکا توسعه میدان نفتی یادآوران ایران را نیز نیمه‌کاره رها کرد و شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین نیز از ادامه توسعه میدان نفتی آزادگان منصرف شد.

شرکت ساینوپک همچنین نوامبر پارسال قرارداد خرید سالانه ۴ میلیون تن (معادل ۵.۵ میلیارد متر مکعب) گاز مایع (ال‌ان‌جی) از بخش قطری پارس جنوبی را امضا کرد. شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین مذاکرات مشابهی برای امضای قرارداد ۳۰ ساله خرید گاز مایع با قطر آغاز کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago