افشای اسامی پزشکان سهمیه‌ای؛ ۷۰ درصد متخصصان سهمیه‌ای هستند

افشای لیست پزشکانی که با استفاده از سهمیه‌های خاص توانسته‌اند وارد دوره تخصصی شوند نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از پذیرفته‌شدگان دوره تخصص در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، از سهمیه‌هایی همچون «سهمیه رزمندگان و ایثارگران و خانواده‌های آنها» استفاده کرده‌اند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این لیست که نام پزشکان نیز در آن درج شده نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از پذیرفته‌شدگان برای دوره‌های تخصصی پزشکی با «سهمیه رزمندگان و ایثارگران و خانواده‌های آنها» و «سهمیه ویژه فرزندان اعضای هیات علمی» برای دوره تخصصی پزشکی پذیرفته شده‌اند.

این لیست فقط مربوط به اسامی پزشکان سهمیه‌ای در آزمون دوره‌های ۴۷ و ۴۸ دستیاری تخصصی پزشکی است که سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.

این اطلاعات افراد قبول شده در تخصص‌های قلب و عروق، ارتوپدی، چشم‌پزشکی، جراحی عمومی، بیماری‌های داخلی، زنان و زایمان، کودکان و جراحی مغز و اعصاب را نشان می‌دهد.

عمده سهمیه‌ها مربوط «رزمندگان و ایثارگران»، «مناطق محروم»، «مازاد بورسیه سپاه پاسداران» و «مازاد بورسیه نیروهای مسلح» است.

به طور مثال در رشته ارتوپدی، از ۱۵۵ پذیرفته‌شده، تنها ۵۹ نفر بدون سهمیه پذیرفته شدند و بقیه از سهمیه استفاده کردند. در رشته بیماری‌های قلب و عروق هم از ۲۲۹ نفر پذیرفته‌شده، تنها ۸۹ نفر بدون سهمیه قبول شدند

با این حال پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، پذیرش این پزشکان برای گذراندن دوره تخصصی را «قانونی» خواند و گفت که در خصوص «سهمیه» در آزمون دستیاری پزشکی، این وزارتخانه به قانون عمل می‌کند و این «قانون‌گذار» یعنی مجلس شورای اسلامی است که «معیارهای سنجش صلاحیت علمی افرادی برای پذیرش از طریق سهمیه» را مشخص کرده است.

دوره رزیدنتی یا دستیاری که نتایج جزئیات آن در دو دوره لو رفته، دوره تخصصی عملی و تکمیلی پزشکان است که در ایران از طریق آزمون ورودی برگزار می‌شود. پزشکانی که موفق به ورود به دوره می‌شوند، به عنوان رزیدنت یا دستیار شناخته می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان متخصص در رشته خود، اجازه طبابت دارند.

انتشار این لیست واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران داشت و بسیاری در فضای مجازی از این رویه سهمیه، آن‌هم ۳۵ سال بعد از جنگ عراق و ایران انتقاد کرده‌اند.

علی شریفی زارچی استاد دانشگاه شریف در این باره در توییتر نوشت: «وقتی ۳۵ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته، ادامهٔ سهمیهٔ خانوادهٔ ایثارگران چیزی نیست جز رانت، تبعیض و بی‌عدالتی آشکار. سهمیهٔ فرزندان هیات علمی؟ آن هم یک رانت و تبعیض آشکار است. سهمیه‌های کنکور را لغو کنید».

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این پزشکان را رانتی نامیدند و آن را خط ویژه تبعیض دانستند.

روزنامه اعتماد نیز با انتشار گزارشی در همین زمینه عنوان کرد که برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون دستیاری که «در سال‌های گذشته از تلاش و پشتکار خود برای رسیدن به چنین موقعیتی سخن می‌گفتند و حتی چندین مورد در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به دیگران درس تلاش می‌دادند» اما حالا مشخص شده که دست‌کم بخشی از موقعیت کنونی آنها محصول «سهمیه» است.