Categories: ایرانجهان

افزایش قیمت دلار در ایران به دنبال حمله حماس به اسرائیل

به گزارش فرانیوز، بهای هر قطعه سکه بهار آزادی نیز از محدوده «۲۸ میلیون تومان» به بیش از «۳۰ میلیون تومان» در بازار آزاد مبادلات طلا و سکه تهران رسید.

قیمت دلار در بازار ایران در حالی از مرز ۵۱ هزار تومان گذشت که در ماه‌های اخیر در محدوده ۴۹ هزار تومان در نوسان بود و مقامات دولتی‌ وعده روند نزولی قیمت در نیمه دوم سال را داده بودند.

با رسیدن قیمت دلار به بالای ۵۱ هزار تومان رکورد قیمتی در چهار ماه گذشته نیز شکسته شد.

این در شرایطی است که به‌تازگی آمریکا با آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شدهٔ ایران نزد بانک‌های کره جنوبی موافقت کرده بود.

همزمان، برخی نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، و دون بیکن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، با اشاره به تامین مالی و تسلیحاتی حماس از سوی ایران، درباره مماشات با جمهوری اسلامی و پیامدهای منفی آزادسازی پول‌های ایران هشدار دادند.

با این حال متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد اظهار‌نظر‌ها درباره تاثیر توافق با تهران در حملات حماس گفت: «‌توافق برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران هیچ ارتباطی به حمله وحشتناک علیه اسرائیل ندارد. حتی یک پنی هم خرج نشده و در صورت استفاده هم از این دارایی فقط می‌توان برای نیازهای بشردوستانه مانند غذا و دارو هزینه کرد.»

وب‌سایت اقتصادی «اکو ایران» در همین زمینه نوشت: «تحلیل‌گران بر این باورند که تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه عامل مهمی در جهت تغییر مسیر دلار تهران است. چرا که همواره با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به موضوعات این‌چنینی، انتظارات تورمی افراد تحت‌تاثیر قرار گرفته و با رشد تقاضا در بازار، نرخ نیز رشد می‌کند.»

بازار ارز در ایران در روزهای اخیر نوسان اندکی را نیز به‌واسطه سیاست‌های ایالات متحده در منطقه تجربه کرده بود. بر همین اساس روزنامه وال‌استریت ژورنال ۱۳ مهرماه در گزارشی اختصاصی نوشت که عراق به دنبال یک محموله اضافی یک میلیارد دلاری پول نقد از بانک فدرال رزرو نیویورک در آمریکا است.

اما به نوشته وال‌استریت، مقامات ایالات متحده از تایید این درخواست خودداری کرده‌اند. آنها گفته‌اند که این درخواست در تضاد با تلاش‌هایشان برای مهار استفاده بغداد از دلارهای نقد و مقابله با قاچاق دلار نقد به ایران است.

از نوامبر گذشته، واشنگتن ۱۸ بانک عراقی را از معامله با دلار منع کرده و قوانین سختگیرانه‌تری را برای انتقال الکترونیکی دلار از بانک‌های خود تعیین کرده است.

مقامات عراقی گفتند که مقامات خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های مرکزی عراق گفتند ارسال محموله بزرگ اضافی پول نقد خلاف هدف واشنگتن برای کاهش استفاده عراق از اسکناس‌های آمریکایی است. آمریکا می‌خواهد معاملات به سمت تراکنش‌های الکترونیکی برود که آسان‌تر قابل ردیابی است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد سال‌ها مقداری از دلارهای نقدی که به عراق رفته است به صورت قاچاق و نقدی وارد ایران، ترکیه، لبنان، سوریه و اردن شده است.

روز شنبه، حملات تروریستی حماس به خاک اسرائیل صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت. ارتش اسرائیل در واکنش به این حملات مواضع حماس در نوار غزه را مورد حمله قرار داد. درگیری‌ها در برخی نقاط اسرائیل همچنان ادامه دارد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago