اعدام ۱۷ نفر در ایران با دلایل سیاسی و عقیدتی طی ۱۰ ماه

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، این افراد به دلایلی از جمله «بیان مسالمت‌آمیز عقاید متفاوتشان، شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز و یا عضویت در گروه‌های اپوزیسیون» به اعدام محکوم شده‌اند.

کمپین حقوق بشر می‌گوید حکومت ایران به استفاده از تاکتیک ارعاب و انتقام‌جویی از منتقدان شدت بخشیده است.

گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر همچنین به نقض شدید قانون دادرسی عادلانه و معاهدات بین‌المللی در محاکمه افراد اشاره و تأکید می‌کند که حکومت ایران به استفاده از تاکتیک ارعاب و انتقام‌جویی از منتقدان شدت بخشیده است.

در این گزارش به نام هفت نفر از کسانی که در ارتباط مستقیم با اعتراضات سراسری اعدام شدند از جمله محسن شکاری ۲۳ساله، محمدمهدی کرمی ۲۱ساله، محمد حسینی ۴۱ساله، مجیدرضا رهنورد ۲۳ساله، صالح میرهاشمی ۳۶ساله، مجید کاظمی ۳۰ساله و سعید یعقوبی ۳۷ساله  اشاره شده است.

در ادامه نیز آمده است حداقل ۱۰ نفر دیگر به دلایل دیگر و با اتهامات سیاسی اعدام شده‌اند. کمپین نام این افراد و اتهام آنها را یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام سب نبی، محی‌الدین ابراهیمی به اتهام عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران، حبیب فرج‌الله چعب (اسیود)، به اتهام رهبری گروه الاحواز، محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی شهروندان افغانستان به اتهام حمله به شاهچراغ شیراز، راشد بلوچ و اسحاق آسکانی به اتهام همکاری با گروه جیش‌العدل، حسن ابیات به اتهام عضویت در یک گروه جدایی‌طلب عرب، سرکوت احمدی عضو سابق حزب دموکرات ایران به اتهام محاربه معرفی کرد.

گفته شده صدور حکم اعدام برای این افراد همگی در دادگاه‌های غیرعادلانه و بدون رعایت حقوق اولیه متهمان از جمله حق دسترسی به وکیل انتخابی و بدون حضور رسانه‌های آزاد انجام شده است.

احکام اعدام همچنین برای اتهاماتی مبهم و غیر قابل تعریف از نظر حقوقی صادر می‌شوند که اعمال خودسرانه مجازات اعدام را برای انگیزه‌های سیاسی تسهیل می‌کنند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر با تأکید بر اینکه «نبود یک اقدام هماهنگ و محکم بین‌المللی، چراغ سبز دنیا به این کشتار است» گفت: «جامعه جهانی باید برای مقامات ایران روشن کند که ادامه این کشتارها نتیجه‌ای جز انزوای شدید اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago