آخرین گزارش از وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ۶۹ شهروند در مردادماه اعدام شدند

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی هرانا، بیش از ۷۵ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری آن موارد را اعدام «مخفیانه» می‌خوانند.

به گفته این نهاد حقوق بشری، در مردادماه حکم اعدام پنج زندانی در زندان‌های قزوین، کرمان و کهنوج، یک زندانی در زندان زابل، سه زندانی در شیراز و همدان، دو زندانی در زندان وکیل آباد مشهد، دو زندانی در زندان اراک، یک زندانی در زندان بیرجند، چهار زندانی در زندان زاهدان، دو زندانی در زندان همدان و یک زندانی در زندان کهنوج به اجرا درآمد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان در دنیا را در اختیار دارد.

هرانا همچنین در بخش‌هایی از این گزارش به محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض مستمر آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داده، پرداخته است.

این رسانه وابسته به سازمان فعالان حقوق بشری، همچنین در گزارش خود آورده است: از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می توان به مرگ پر ابهام بلاتکلیفی اسماعیل عبدی در زندان کچویی کرج، بازداشت گسترده شهروندان در اصفهان، تخلیه و تعطیلی کامل زندان رجایی شهر کرج، بازداشت ۹ شهروند بهائی در تهران، محکومیت سعید روستایی به حبس، محکومیت جواد نوروزبیگی به حبس، بازداشت گسترده شهروندان در گیلان، محکومیت نرگس محمدی به یک سال حبس و احضار بیش از ۲۸۰۰ دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه های مختلف کشور اشاره کرد.

هرانا اضافه کرد: در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

به نوشته هرانا از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به خودکشی کارگر اخراجی پالایشگاه نفت آبادان، خودکشی یکی از کارکنان پتروشیمی چوار ایلام به دلیل اخراج از محل کار و خودکشی یک زندانی در زندان تهران بزرگ اشاره کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago