Categories: ایرانجهان

اعتراض شدید عفوبین الملل به آزادی اسدی؛ تبادل زندانیان جمهوری اسلامی را در «گروگان‌گیری» جسورتر می کند

پس از اقدام دولت بلژیک در مبادلۀ اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی و محکوم به اقدام تروریستی با اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از این اقدام دولت بلژیک انتقاد و آزادی اسدی را زمینه‌ساز نقض «اجرای عدالت» و افزایش «تهدید» علیه مخالفان جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش فرانیوز، در بیانیۀ این سازمان حقوق بشری که عصر جمعه پنجم خرداد منتشر شد از آزادی امدادگر بلژیکی که از فوریه ۲۰۲۲ در ایران به جرم جاسوسی به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود استقبال شده است.

عفو بین الملل در این بیانیه‌، تأکید کرده که دولت بلژیک با انتقال اسدالله اسدی به ایران، فضایی از «مصونیت» را برای حکومت جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

عفو بین‌الملل هشدار داده که وقتی جامعه بین‌الملل، از جمله بلژیک و سایر دولت‌های اروپایی تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی در جهت مجازات اقدامات فراقضایی و برون‌مرزی حکومت ایران علیه حقوق بشر را نادیده می‌گیرند، مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور در معرض خطر بیشتری توسط مأموران حکومت ایران قرار خواهند گرفت.

این سازمان حقوق بشری معتقد است آزاد کردن اسدالله اسدی همچنین به حق قربانیان برای رسیدن به «عدالت، غرامت و تضمین تکرار نشدن چنین قانون‌شکنی‌هایی» آسیب زده است.

این نهاد حقوق بشری همچنین «نگرانی عمیق» خود را از این مسئله ابراز کرده که تبادل زندانیان، خطر جسور شدن جمهوری اسلامی برای «گروگان‌گیری و سایر جرایم شناخته شده بر اساس قوانین بین‌المللی» را تقویت می‌کند.

این سازمان حقوق بشری خواستار آن شده که مقام‌های بلژیک فوراً تحقیقاتی را آغاز کنند تا محروم کردن اولیویه فانده‌کاستیل از آزادی به عنوان «گروگان‌گیری» به زمرۀ جرایم جمهوری اسلامی افزوده شود.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواسته مقام‌های ایرانی که در زمینۀ «شکنجه، ربایش یا سایر جرایم» علیه آقای فانده‌کاستیل نقش دارند، با صدور حکم جلب بین‌المللی، مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

در محاکمه‌ای که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، مشخص شد که اسدالله اسدی در طراحی و مشارکت فعال در توطئه برای بمب‌گذاری در همایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ نقش داشته و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اسدالله اسدی که در مسقط پایتخت عمان و با میانجی‌گری مقام‌های این کشور با اولیویه فانده‌کاستیل مبادله شد، عصر روز پنجم خرداد وارد تهران شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بعد از اعلام خبر آزادی اسدی، در توییتی او را «دیپلمات بی‌گناه» توصیف کرد.

آزادی اسدی از سوی دولت بلژیک با وجود متهم بودن به بمب گذاری و اقدام تروریستی، واکنش های منفی بسیاری در سطح تحلیل گران سیاسی، نهادهای حقوق بشری و حتی کاربران شبکه های اجتماعی در پی داشته است.

چهره های شاخص مخالف جمهوری اسلامی ساعاتی پس از انتشار خبر، با توئیت های جداگانه نسبت به این اقدام دولت بلژیک واکنش نشان داده و برخی این معامله را شرم آور وموجب ترویج اقدامات تروریستی از سوی سپاه پاسداران و رژیم ایران دانستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago