اعتراض دانشجویان به لشکرکشی تحصیلی شبه‌نظامیان حشدالشعبی در دانشگاه تهران

به گزارش فرانیوز، حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود به تازگی از توافق با دانشگاه تهران برای اعزام نیروهای این گروه به این دانشگاه تحت عنوان «دانشجو» و «برای تحصیل» خبر داد و رئیس دانشگاه تهران نیز این خبر را تایید کرد.

موسوی بخاتی به «سابقه فعالیت‌های آموزشی و همکاری با دانشگاه‌های ایران» اشاره کرد و افزود: «قبل از اینکه حشدالشعبی تشکیل شود، مدارس و موسسات ویژه مجاهدان داشتیم. پیش از تشکیل حشدالشعبی و با نظارت ابومهدی المهندس، ۹۵ تن از دانشجویان ما برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعزام شدند.»

در واکنش به این خبر در بیانیه دانشجویان در اعتراض به این موضوع آمده است: «پیش از این نیز به‌اصطلاح استادان وابسته و شبه‌نظامیان بسیج را دیده بودیم که بر صندلی‌های غصبی تکیه زده‌اند و دست در جیب برادر بزرگ دارند، اما انگار برای تک‌قطبی شدن فضای دانشگاه کفایت نمی‌کردند و حالا باید شاهد لشکرکشی به دانشگاه باشیم.»

دانشجویان به انتقاد از رویه جذب نیروهای نظامی نوشته‌اند: «ما باید برویم تا آن‌ها بیایند، دانشگاه را با حذف و تعلیق و سرکوب از دانشجو خالی کرده‌اند و حالا نیروهای عاریتی گروه‌های نظامی عراقی را جایگزین ما می‌کنند.»

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که: «آموزش کالایی، کنکور تجاری و سهمیه‌های سیاسی، تهی‌دستان و زحمت‌کشان را حتی از ورود به دانشگاه ناامید و ناتوان کرده و حالا نیروهای نظامی را جایگزین دانشجویان می‌کنند.»

این دانشجویان افزودند: «ما حضور نیروهای نظامی را در دانشگاه چه در لباس رزم و چه در لباس درس نمی‌پذیریم و در برابر آن مقاومت می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم بیش از این نام دانشگاه تهران را حماقت‌ها و بلاهت‌های خودفروختگان طماع و مزدوران دربار لکه‌دار کند».

حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی، چند روز پیش و در جریان سفر به تهران، از «توافق و همکاری با دانشگاه تهران» خبر داد و گفت که پیشنهاد تحصیل اعضای این گروه در ایران از طرف جمهوری اسلامی بوده است.

او همچنین فاش کرد که پیش‌تر «با نظارت» ابومهدی المهندس، از رهبران حشدالشعبی ۹۵ نفر از نیروهای این گروه شبه‌نظامی برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران اعزام شده بودند.

در همین حال محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در دیدار با جمعی از دانشجویان عراقی، متقاضیان تحصیل از این کشور در دانشگاه تهران و معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی، ضمن استقبال از این توافق هدف از پذیرش ادامه تحصیل نیروهای حشدالشعبی در این دانشگاه را «ارتقای سطح دانش و توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان» توصیف کرد.

از سوی دیگر انجمن آزادی‌خواه پلی‌تکنیک تهران نیز ضمن اعتراض به این اقدام در بیانیه‌ای، تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی برای ورود شبه‌نظامیان شیعه عراق به دانشگاه‌های ایران را «جنگ جدید» برای «خفه کردن اعتراض دانشجویان» خواندند و تأکید کردند این اقدامات «آخرین تلاش‌های یک نظام در حال فروپاشی برای قدرت‌نمایی» است.

این انجمن با تأکید بر اینکه «ورود جمعیت نظامی حشدالشعبی» یا گروه‌های مشابه آن به دانشگاه‌ها «قطعاً وسعت می‌یابد»، تأکید شده که پیش‌تر «این گروه تامین مالی جمهوری اسلامی را داشته» و «حالا با هزینهٔ ملی و مالیاتی» مردم ایران «وارد کلاس‌های درس» دانشگاه‌های ایران خواهد شد تا «تثبیت‌کنندهٔ بقای نظام بوده و هرگونه اعتراضی را از نطفه خفه» کنند.

جمهوری اسلامی از دیرباز گروه‌های شبه‌نظامی مختلفی را در عراق تأسیس کرده بود که همزمان با حمله داعش به این کشور، این گروه‌ها و چند گروه دیگر در تشکیلانی با نام حشدالشعبی سازماندهی شدند. هر چند که این نیروها چندی بعد به ارتش عراق پیوستند اما همچنان ساختار و فرماندهی خود را حفظ کرده و همچنان از سوی جمهوری اسلامی تامین مالی و تسلیح می‌شوند.

میزان کمک‌های مالی حکومت ایران به این گروه‌های شبه‌نظامی مشخص نیست اما خبرگزاری رویترز چند سال پیش به نقل از یکی از فرماندگان این گروه خبر داده بود که حجم کمک‌های مالی جمھوری اسلامی به گروه‌های عراقی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار در ماه است. این کمک‌های مالی ماهانه جدا از کمک‌های تسلیحاتی و آموزش‌های نظامی اعضا این گروه‌ها در داخل ایران است.

اعلام خبر پذیرش نیرو‌های حشدالشعبی در دانشگاه تهران در شرایطی است که چندی پیش وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تعدادی از دانشگاه‌های ایران را از فهرست دانشگاه‌هایی که برای بورسیه تحصیلی به رسمیت می‌شناسد خارج کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago