اعتراض به پاک‌سازی دانشگاه‌ها؛ مخالفت بیش از  ۱۳ هزار نفر با اخراج شریفی زارچی

به گزارش فرانیوز، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف، کارزاری را در حمایت از شریفی زارچی به راه انداختند و ضمن مخالفت با اخراج این استاد دانشگاه خواستار احترام به اساتیدی مانند او شدند.

براساس گزارش ها تا کنون بیش از ۱۳ هزار نفر با این کارزار همراهی و آن را امضا کردند.

دست اندرکاران راه اندازی این کارزار، در ادامه با اعتراض به موج اخراج استادان دانشگاه، نوشتند: «حذف اساتید خبره و دلسوز از جامعه دانشگاهی، علاوه بر آسیب مستقیم به پایه اساتید، موجب دلسردی دانشجویان و تشویق آنها به مهاجرت می‌شود».

امضاکنندگان نامه «کارزار مخالفت به اخراج علی شریفی زارچی»، با اشاره به اینکه «اکثر کشورهای دنیا مشغول به تشویق نخبگان خود و نخبه‌پروری و تلاش برای استفاده از استعداد آن‌ها در زمینه رشد کشور هستند»، خطاب به وزیر علوم تأکید کردند که «کمترین خواسته جامعه علمی ایران حفظ امثال دکتر شریفی زارچی در بدنه علمی کشور و تکریم ایشان» است.

علی شریفی زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، ۴ شهریورماه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد و در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «امروز نامه اخراج من از دانشگاه شریف دریافت شد».

آقای شریفی زارچی خود از جمله استادانی بود که هر بار خبر اخراج یا تعلیق اساتید منتشر شد، با تأسف از آن نوشت و نسبت به زیان‌بار بودن این رویه هشدار داد.

در همین حال جمعی از «دانشجویان رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر»، «دانشجویان دانشگاه بهشتی» و «دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه گیلان» در بیانیه‌های جداگانه‌ای با اعتراض به «موج اخراج استادان دانشگاه»، آن را ناشی از «جزم‌اندیشی» و «تمامیت‌خواهی» مقام‌های جمهوری اسلامی خواندند.

همچنین به تازگی کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اخراج اساتید و پاک‌سازی دانشگاه‌ها، نسبت به تکرار تصفیه دهه ۶۰ دانشگاه‌ها هشدار داد.

کانون نویسندگان در بیانیه خود عنوان کرد که «حلقه سرکوب‌ها تنگ‌تر شده و اگر جامعه در مقابل آنچه امروز در دانشگاه‌ها می‌گذرد سکوت کند، بیم آن می‌رود که فاجعه تصفیه دانشگاه‌ها در دههٔ ۶۰ در ابعادی دیگر تکرار شود و یکی از مهم‌ترین کانون‌های بالقوهٔ اعتراض و پا فشردن بر طلب آزادی در محاق رود».

همزمان علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، نیز با تایید «اخراج» یا «تعلیق» ۵۸ تن از استادان دانشگاه در دولت رئیسی، گفت که ۳ تن از این استادان در قوه قضائیه پرونده دارند و ۷ تن در اعتراضات «کنشگری مجرمانه داشتند» و شماری دیگر از استادان نیز به خاطر «تشکیل پرونده توسط هیات انتظامی اعضای هیات علمی» از تدریس «تعلیق» شده‌اند.

سخنگوی وزارت علوم با بیان اینکه دو تن از استادان نیز «توسط مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شدند» و با هفت‌تن از استادان هم به دلیل «رکود علمی» قطع همکاری شده است، گفت که تعدادی از استادان اخراج شده هم عضو هیات علمی نبودند و به شکل «حق‌التدریس» با دانشگاه‌ها همکاری داشتند.

در آستانه سالروز قتل حکومتی مهسا امینی و سالگرد آغاز خیزش انقلابی در ایران، دستگاهها و نهادهای حکومتی سرکوب دانشگاهیان و معلمان را شدت بخشیده و در همین راستا موج اخراج و تعلیق و حذف دروس آنها از برنامه تدریس افزایش یافته است.

حکومت ایران برای جلوگیری از هرگونه اعتراض با هر تحرکی با شدت برخورد کرده و در ماهها و هفته های اخیر رویه بازداشت فعالان مدنی رشد فزاینده داشته است. براساس گزارش ها حتی شمار زیادی از افرادی که در اعتراضات سال گذشته دستگیر و روانه زندان شده بودند ، علی رغم آنکه پرونده آنان مشمول عفو شده بود، مجدد در روزها و هفته های گذشته احضار شده و عده ای نیز روانه زندان شدند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago