Categories: ایران

اعتراض به فروش ۱۹ بنای تاریخی توسط دولت رئیسی

فروش ۱۹ بنای تاریخی توسط دولت ابراهیم رئیسی در راستای تصمیم اخیر «مولدسازی دارایی‌های دولت» با واکنش‌های منفی فراوانی روبرو شد و روزنامه سازندگی با انتشار گزارشی این اقدام را «حراج میراث ایران» خواند.

به گزارش فرانیوز، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی اعلام کرد که ۱۹ بنای تاریخی برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد و این مزایده در اردیبهشت‌ماه جاری و با عنوان «نهضت واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی» برگزار می‌شود.

این بناها شامل خانه دانشمندی، خانه آقایی‌زاده، حمام قلعه، خانه بهادرالملک، گراند هتل، خانه فخر راور، کارخانه حناسایی، ارگ راین، باغ هرندی، خانه اوشیدری، خانه ابراهیمی، حمام سالار، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاخ ناصرالدین‌میرزا، خانه سرهنگ ایرج، عمارت اربابی لیقوان، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای جانانلو است.

روزنامه سازندگی در گزارش خود تأکید کرد که اگر بنا باشد، وزارت صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی و به‌تبع آن صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری، تمام آثار تاریخی را برای بهره‌برداری واگذار کنند، دولت چه نقشی در حفظ آثار تاریخی کشور دارد؟ آیا باید منتظر ماند تا تخت‌جمشید، آرامگاه حافظ و سعدی و میدان نقش‌جهان نیز برای بهره‌برداری به مزایده گذاشته شوند؟

این روزنامه با کارشناسان نیز گفت و گو کرد و به نقل از احسان ایروانی، رئیس سابق صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری نوشت: «آنچه که اهمیت دارد این است که هر اثری پیش از آنکه به صندوق برای واگذاری سپرده شود باید از صافی نفیس بودن یا نبودن بگذرد تا این چنین در ماجرای واگذاری حدس و گمان و مسئله به وجود نیاید، پس اگر کوتاهی باشد قطعاً این کوتاهی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی است.»

او افزود: «بخش خصوصی هم اثر را به فرض اینکه نفیس نیست گرفته و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هر اتفاقی هم که بیفتد، ربطی به بخش خصوصی ندارد.»

همچنین کامبیز مشتاق‌گوهری، فعال حوزه میراث‌فرهنگی نیز به سازندگی گفت که «واگذاری‌ها پرابهام است و معلوم نیست که این واگذاری‌ها به چه شرکت و اشخاصی است و اساساً جزئیات آن به چه نحو است؟ آیا صرف سود رساندن به یک گروه خاص این اتفاق می‌افتد یا هدف این است که اثر برای مردم ایران جاودانه باقی بماند؟ آن هم در کشوری که اوضاع گردشگری آن ورشکسته است و اساساً تعداد بسیار اندک گردشگر خارجی کمکی به رونق آن نمی‌کند.»

گفتنی است پیش از این نیز شماری از آثار تاریخی مانند خانه سرهنگ ایرج و کاخ ناصرالدین میرزا نیز به مزایده گذاشته شده بودند، اما سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری آن‌ها ناکام مانده بود.

این اقدام در چهارچوب طرحی انجام می‌شود که «مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت» نامیده شده است و به امضا علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رسیده است.

هنگامی که مفاد این مصوبه محرمانه منتشر شد، واکنش‌های منفی فراوانی به دنبال داشت و حتی حسن سبحانی نیا استاد دانشگاه و نماینده چند دوره مجلس که از چهره‌های نزدیک به حکومت نیز در صفحه توییتر خودنوشت که از این مصوبه به وحشت افتاده است.

سبحانی نیا نوشت: «در زندگی کاری‌ام مواقع بسیاری بوده است که حتی از شنیدن بعضی از تصمیمات اقتصادی که توسط مقاماتی اتخاذ می‌شد، وحشت داشتم و از خسارت‌هایی که در فقدان آگاهی از سازوکار و پیامد تصمیمات، متوجه جامعه می‌شد بر خود می‌لرزیدم، تصمیم اخیر «مولدسازی دارایی‌های دولت» در صدر آن موارد است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago