Categories: ایران

استقرار ماموران لباس شخصی در ۲۰۰ پارک تهران با ادعای «تامین امنیت»

به گزارش فرانیوز، محمدیان هدف از اجرای این طرح را «تامین امنیت» پارک‌‌ها و بوستان‌‌های تهران در مقابله با سرقت و خفت‌گیری اعلام کرد.

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم هفته گذشته مدعی شد که «احساس امنیت» در تهران رو به افزایش است و در همین رابطه از اضافه شدن هزار موتورسیکلت به ناوگان پلیس پایتخت خبر داد.

ادعای تامین امنیت از سوی مقامات پلیس ایران در شرایطی مطرح می‌شود که آمار سرقت و به ویژه زورگیری‌های خشن در شهرهای ایران به سرعت در حال افزایش است و دامان چهره‌های شناخته شده هنری و ورزشی ایران را نیز گرفته است.

عبارت «لباس شخصی‌» برای معرفی طیف گسترده‌ای از نیروهای شبه‌نظامی تحت نظر جمهوری اسلامی مانند بسیجی‌ها، اطلاعاتی‌ها، اطلاعات سپاهی‌ها و … به کار می‌رود.

حجاب‌بان‌ها از جمله نمونه‌های اخیر و گسترده استفاده از نیروهای لباس شخصی برای مقابله با مخالفان حجاب اجباری هستند.

از شهریور ماه امسال گزارش‌هایی درباره استقرار نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو منتشر شد اما این جریان بعد از «قتل حکومتی آرمیتا گراوند» در ایستگاه متروی شهدای تهران به دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری، جنجال‌برانگیز شد.

آرمیتا نوجوان ۱۶ ساله‌ای بود که بر اساس برخی گزارش‌ها به دلیل بر سر نداشتن مقنعه از سوی یک زن چادری هل داده شد و به کما رفت. برخی منابع این زن چادری را نیروی حجاب‌بان معرفی کرده بودند.

با بالا گرفتن انتقادها به حضور این نیروها، شماری از مقام‌های حکومت مانند احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، سازمان‌دهی حکومتی حجاب‌بان‌های مستقر در متروی پایتخت را رد کردند و مدعی شدند این گروه‌ها مردمی هستند.

اوایل آذر ماه روزنامه اعتماد تصویری از بخشنامه وزیر کشور در تاریخ ۹ خرداد امسال را با عنوان «خیلی محرمانه» منتشر کرد که در آن از پلیس خواسته شده بود مخالفان حجاب اجباری را بازداشت کند.

در این سند سازمان اطلاعات فراجا، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات ملزم به «تصویربرداری و تهیه مستندات و احزار هویت» مخالفان حجاب اجباری شده‌ بودند.

علاوه بر مقابله با مخالفان حجاب اجباری، نیروهای لباس شخصی در سال‌های گذشته برای سرکوب شهروندان در رویدادهای دیگری مانند خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱، اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات و تجمعات مردمی به کار گرفته شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago