Categories: ایرانجهان

استقرار حماس در لبنان با حمایت سپاه و حزب الله

روزنامه «تایمز اسرائیل» می گوید: موشک هایی که هفته گذشته توسط گروه فلسطینی حماس به سمت اسرائیل شلیک شد احتمالا از جمهوری اسلامی سرچشمه گرفته است و گروه حماس ممکن است پس از حداقل پنج سال افزایش نیرو، قدرت آتش قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه “تایمز اسرائیل” به نقل از کارشناسان اشاره می کند موشک ‌هایی که به سوی شمال اسرائیل شلیک شده اند ظاهرا توسط یکی از شاخه های گروه فلسطینی حماس پرتاب شده و این موشک ها منشاء ایرانی داشته و احتمالا توسط جمهوری اسلامی یا حزب ‌الله لبنان بازوی نیابتی آن رژیم تامین شده اند.

در تاریخ ۶ آوریل نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که دست کم  36 موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده بود که بسیاری از آن موشک ها توسط سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین سرنگون شدند. در جریان آن حملات دو نفر بر اثر اصابت ترکش به شکلی خفیف دچار جراحت شده بودند. این سنگین ترین رگبار راکتی از زمان جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو علیه اسرائیل بود.

یک کارشناس معروف تسلیحاتی غربی که به طور ناشناس در توئیتر با نام مستعار “کالیبر ابسکورا” می نویسد، اشاره کرده که این موشک ها احتمالا گونه های ایرانی پرتابه های روسی و چینی بوده اند. این کارشناس راکت های شلیک نشده کشف شده توسط نیروهای مسلح لبنان در روزهای پس از رگبار موشکی بزرگ علیه اسرائیل را به عنوان راکت های ۱۲۲ میلی متری گراد و راکت های ۱۹۷ میلی متری با برد شلیک موثر به ترتیب حدود ۲۱ کیلومتری و ۸ کیلومتری شناسایی کرده است.

او خاطر نشان کرده که گراد می تواند یک نوع دوربرد با برد ۴۰ کیلومتر باشد زیرا از نظر خارجی این مدل ها تقریبا یکسان هستند.

موشک های گراد در غرب لبنان کشف شدند و به سمت شمال اسرائیل هدف گذاری شده بودند جایی که هدف اکثر پرتابه های اخیر در جریان شلیک صورت گرفته بود.

کالیبر ابسکورا اشاره کرد موشک ‌ها با ترکش‌ هایی که در شهر شلومی در شمال اسرائیل از یکی از موشک های اصابت کرده در جریان رگبار اصلی پیدا شده بود مطابقت داشت. گراد و انواع ایرانی آن برای منطقه تجهیزات تازه ای نیستند و توسط حماس در غزه و حزب الله در لبنان استفاده شده اند.

ابسکورا می گوید این تسلیحات ساده و با خطای عملکرد هستند اما به عنوان جایگزین کاتیوشای ساخت شوروی می توانند در هنگام پرتاب در رگبارهای بزرگ خسارت قابل توجهی ایجاد کنند و اساسا یک سلاح تخریب منطقه محسوب می شوند.

در تمام موارد موشک‌ های کشف شده ایرانی به نظر می رسد پرتابه‌ ها با استفاده از پرتابگرهای موقت به سمت اسرائیل شلیک شده ‌اند و نه با استفاده از سیستم رسمی پرتاب موشک چندگانه (MRLS) روی کامیون.

با این وجود، این واقعیت که چند راکت شلیک نشده بعدا پیدا شد نشان داد که پرتابگرهای موقت چندان قابل اعتماد نیستند. حماس در سالیان اخیر بدون سر و صدا در لبنان نفوذ کرده تا در درگیری های بعدی جبهه تازه ای را علیه اسرائیل بگشاید.

حزب الله که کنترل شدید جنوب لبنان را در اختیار دارد تجهیزات مشابهی را در زرادخانه خود دارد و این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است برخی از موشک های دقیق خود را نیز به حماس تحویل داده باشد که در بمباران هفته گذشته مورد استفاده قرار نگرفت.

یک مقام آمریکایی روز سه‌ شنبه به “اسکای نیوز” گفت که حزب‌الله به اعضای حماس در لبنان راکت‌های دوربرد برای استفاده علیه اسرائیل داده است. در میان مقام های نظامی و تحلیلگران تردیدی وجود ندارد که حزب الله تا حدودی در شلیک موشک هفته گذشته دست داشته زیرا حماس نمی توانست بدون جلب رضایت این گروه لبنانی چنین حمله ای را انجام دهد. ارتش اسرائیل در حال بررسی این موضوع بوده که آیا جمهوری اسلامی نیز در آن حملات نقشی داشته یا خیر.

“جاناتان شانزر” معاون بنیاد دفاع از دموکراسی ها یک اندیشکده مستقر در واشنگتن می گوید زیرساخت های نظامی حماس در لبنان  برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در نامه ای توسط “دنی دانون” سفیر وقت اسرائیل در سازمان ملل متحد علنی شد با این وجود، در آن زمان سازمان ملل متحد در این باره هیچ کاری انجام نداد.

در نامه دانون مورخ ۱۱ می ۲۰۱۸ میلادی آمده بود:”مایلم توجه شما را به تقویت روابط بین دو سازمان تروریستی شناخته شده بین المللی حماس و حزب الله نماینده ایران جلب کنم. همان طور که در نامه‌ ارسالی در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ به شما اطلاع دادم حماس با حزب ‌الله و حامی آن در تهران تبانی کرده تا فعالیت های مخرب خود را فراتر از غزه به مناطقی در لبنان گسترش دهد. افزایش همکاری بین حماس، حزب الله و ایران نه تنها تهدیدی بزرگ برای اسرائیل بلکه برای ثبات و امنیت کل منطقه است. این همکاری توسط “صالح العروری” معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در لبنان هدایت می شود”.

گفته می شود العروری  یکی از فرماندهان موسس شاخه نظامی حماس مسئول شلیک موشک از لبنان در هفته گذشته است. حسن نصرالله دبیر کل حزب الله روز یکشنبه با هیئتی از حماس در بیروت دیدار و درباره همکاری‌ها گفتگو کرد. رهبری این هیئت را “اسماعیل هنیه” رهبر حماس بر عهده داشت و العاروری نیز در آن حضور داشته است.

العروری پس از شلیک راکت از غزه و لبنان گفته بود موشک باران ثابت کرد کسی وجود دارد که از مسجد الاقصی حمایت می کند. شانزر می گوید العروری پیش تر تمام وقت در ترکیه مستقر بود تا زمانی که پس از ادعای نقش حماس در ربودن و کشتن سه نوجوان اسرائیلی در کرانه باختری که جرقه جنگ ۲۰۱۴ غزه را برانگیخت در فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا قرار گرفت.

پس از آن او بین ترکیه و لبنان در رفت و آمد بود. شانزر می گوید:”جمهوری اسلامی به طور غیرقابل انکاری مواد و برخی از مهندسی و آموزش های لازم را برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز العروری در لبنان را فراهم کرده است”.

شانزر گفت که او تخمین می‌زند شاخه حماس در لبنان حتی از سازمان اصلی در نوار غزه توانایی بیش تری دارد زیرا جمهوری اسلامی دسترسی آسان‌ تری به لبنان برای انتقال تسلیحات و آموزش دارد و اسرائیل به ندرت حملاتی را در لبنان انجام می‌ دهد تا تلاش ‌ها برای ایجاد این نیرو را خنثی کند.

شانزر گفت که تشکیلات دفاعی اسرائیل باید از خود بپرسد که آیا حماس در لبنان دارای موشک های هدایت شونده دقیق است که حزب الله با استفاده از قطعات وارداتی از ایران آن را جمع آوری و تولید می کند یا خیر. او می پرسد:” آیا حزب‌الله مهمات هدایت‌شونده دقیق را با حماس به اشتراک گذاشته است”؟

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago