Categories: جهان

استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس از آغاز تحویل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به کشورش خبر داد و گفت: قدرت برخی از آن‌ها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده است.

به گزارش فرانیوز، استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، اولین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است.

لوکاشنکو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی «روسیا -۱» گفت: ما موشک‌ها و بمب‌هایی داریم که از روسیه دریافت کرده‌ایم. این بمب‌ها سه برابر قدرتمندتر از آنهایی است که بر سر هیروشیما و ناکازاکی فرود آمد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ضمن اعلام اینکه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را پس از آماده‌شدن تأسیسات ذخیره‌سازی در بلاروس مستقر می‌کند گفت که مسکو کنترل این سلاح‌ها را حفظ خواهد کرد.

پوتین در ماه مارس با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی ایالات متحده در کشورهای اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که با مستقر شدن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده است.

بلاروس یکی از پایگاه‌های پشتیبانی تهاجم روسیه در اوکراین بود که از فوریه سال گذشته آغاز شد.

خبر استقرار تسلیحات هسته‌ای روسی در بلاروس در شرایطی منتشر شده که ضد حمله‌های ارتش اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف روسیه در اوکراین از چند روز پیش آغاز شده است.

در فروردین‌ماه و یک روز پس از آن که پوتین اعلام کرد روسیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر می‌کند، مشاور امنیتی رئیس جمهور اوکراین هشدار داد که این طرح مسکو بلاروس را بی‌ثبات خواهد کرد.

ایالات متحده از تصمیم پوتین انتقاد اما اعلام کرد که قصد ندارد موضع خود را در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک (راهبردی) تغییر دهد.

لوکاشنکو گفته که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لیتوانی، لتونی و لهستان هم مرز است و رئیس جمهور بلاروس بارها غرب را به تلاش برای سرنگونی وی در پی اعتراضات گسترده علیه لوکاشنکو پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ متهم کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago