Categories: ایران

استفاده جمهوری اسلامی از فناوری چینی تشخیص چهره برای شناسایی افراد بی‌حجاب

مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام کرد در برقراری قانون حجاب  در برخورد با به گفته این نهاد «قانون گریزان و مجرمان» از سیستم های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد استفاده خواهد کرد.

به گزارش فرانیوز، پایگاه خبری پلیس با انتشار مطلبی آورده است: در اقدامی ابتکاری پلیس به جهت جلوگیری از بروز هر گونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می نماید.

دی ماه سال گذشته چندماه پس از شکل گیری اعتراضات در ایران ، فاکس نیوز خبر داد که مقامات ایرانی ممکن است از فناوری تشخیص چهره چین برای کمک به اجرای قوانین سختگیرانه در مورد حجاب اجباری و صدور جریمه و سایر مجازات‌ها علیه کسانی که قوانین مربوط به حجاب اجباری را زیر پا می‌گذارند استفاده کنند.

همچنین مرکز اطلاع رسانی پلیس طی اطلاعیه ای اعلام کرد: « پلیس در چارچوب حفظ ارزش ها، صیانت از حریم خانواده و تقویت سلامت روانی جامعه و تأمین آرامش شهروندان عزیز هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایر با قانون را بر نمی تابد و لاجرم با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش نماید، بر اساس «مُرّ قانون» برخورد می نماید.

در اطلاعیه پلیس به مخالفان حجاب اجباری تاکید شده از هر نوع کنشی که به ادعای پلیس چهره معنوی کشور را لکه دار و موجب اشاعه ناامنی و اضطراب می شود بپرهیزند.

پلیس در این اطلاعیه از مدیران اماکن و صنوف نیز خواسته تا با جدیت بر رعایت هنجارهای جامعه نظارت کنند.

به نظر می رسد منظور از «هنجارهای جامعه» در این اطلاعیه «اعمال حجاب اجباری » است.

نشریه آمریکایی فاکس نیوز با انتشار یک گزارش در مورد استفاده حکومت ایران از سیستم تشخیص چهره برای تحت تعقیب قرار دادن منتقدان خود نوشت: مهسا علیمردانی، محقق دانشگاه آکسفورد و فعال مدنی معتقد است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این فناوری در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی سال‌ها وقت صرف ایجاد یک بانک اطلاعاتی بیومتریک از تمامی شهروندان کرده که شامل اسکن چهره نیز است.

وی افزود: جمهوری اسلامی سال‌هاست که از نظارت دیجیتالی خودکار برای اجرای قوانین و هدف قراردادن منتقدان خود همچنین نظارت بر رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

فاکس نیوز همچنین در ادامه به نقل از «شاپرک شجری زاده» فعال مدنی و یکی از مخالفان حجاب اجباری نوشت: بسیاری از مردم در خیابان‌ها دستگیر نشده‌اند، یکی دو روز بعد در خانه‌هایشان دستگیر شدند.

شجری زاده از اینکه حکومت ایران از فناوری تشخیص چهره برای یافتن و مجازات زنانی که قوانین حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش با اشاره به اینکه چندین آژانس ایرانی فناوری نظارتی را از یک شرکت چینی خریداری کرده‌اند، ادامه می‌دهد: چندین بازوی حکومت ایران به فناوری تشخیص چهره دسترسی دارند. مقامات راهنمایی‌ورانندگی ایران از سال ۲۰۲۰ استفاده از آن را برای صدور جریمه و ارسال اخطار به زنان از طریق پیامک در مورد داشتن حجاب در داخل وسیله نقلیه آغاز کردند.

گفتنی است ایالات متحده آذرماه سال گذشته، یک شرکت چینی فعال در زمینه سیستم‌های نظارتی تصویری را که به گفته مقامات، فناوری ساخت آمریکا را در اختیار سپاه پاسداران قرار داده و در سرکوب اویغورها در چین نیز دست داشته است، در فهرست سیاه تحریم‌ها قرارداد.

شرکت چینی «تیاندی تکنالجیز» نرم‌افزار تشخیص چهره خود را برای کمک به مقامات چینی در شناسایی اویغورها یا سایر اقلیت‌های قومی و همچنین برای استفاده در «بازجویی‌های هوشمند» طراحی کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago