Categories: جهان

استعفای رئیس مجلس عوام کانادا به دلیل تجلیل از کهنه سرباز نازی اوکراینی

به گزارش فرانیوز، پس از آن که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در روز جمعه در پارلمان کانادا سخنرانی کرد، قانونگذاران کانادایی «یاروسلاو هونکا» ۹۸ساله را مورد تشویق قرار دادند.

آنتونی روتا، رئیس مجلس کانادا هونکا را به عنوان قهرمان جنگی معرفی کرد که برای لشکر اول اوکراین می‌جنگید اما در اصل او متهم به جنگیدن برای ارتش آلمان نازی است.

هونکا متهم به خدمت در لشکر اول اوکراین در جنگ جهانی دوم است. لشکر اول اوکراین همچنین به عنوان لشکر «وافن اس‌اس گالیسیا» نیز شناخته می‌شد یک گروه داوطلب از جنگجویانی بود که تحت فرماندهی ارتش آلمان نازی قرار داشتند. «کشتار دسته‌جمعی» از جمله اتهام‌هایی است که علیه اعضای این گروه مطرح می‌شود.

پس از آنکه مشخص شد این کهنه سرباز در خدمت نازی‌ها بوده، آنتونی روتا روز شنبه عنوان کرد که اطلاعات بیشتری در مورد این مرد به دست آورده و از دعوت به تشویق او متأسف است.

او مسئولیت دعوت از این سرباز سابق نازی‌ها را بر عهده گرفته و تأکید کرده بود که دیگر اعضای این مجلس و هیات اوکراینی از تصمیم او برای دعوت به تشویق یاروسلاو هونکا بی‌خبر بودند.

بعد از انتقاد سازمان‌های یهودی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که از تصمیم آنتونی روتا برای دعوت از هونکا بی‌اطلاع بوده است. دفتر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده است که آنتونی روتا ضمن عذرخواهی مسئولیت دعوت از یاروسلاو هونکا به پارلمان و تشویق او را پذیرفته است.

پس از جنجال‌های فراوان و انتقادهای شدید داخلی و خارجی که به رئیس مجلس عوام کانادا وارد شد، نهایتاً او روز گذشته و پس از جلسه با رهبران حزب خود در اوتاوا، کناره‌گیری خود از ریاست مجلس را اعلام کرد.

آنتونی روتا حین سخنرانی در پارلمان گفت: «این مجلس به همه ما ارجحیت دارد. من باید به عنوان رئیس این مجلس کناره‌گیری کنم. من پشیمانی خودم را برای این خطا عمیقاً ابراز می‌کنم. این اتفاق موجب درد و رنجش افراد و جوامعی از جمله جامعه یهودی در کانادا و سایر جهان و همچنین بازمانده‌های جنایت‌های نازی‌ها در لهستان شد. من تماماً مسئولیت کارم را برعهده می‌گیرم.»

هم‌زمان اپوزیسیون کانادا از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا خواسته است به دلیل آنچه که بزرگترین «شرمساری دیپلماتیک این کشور» توصیف شده عذرخواهی کند.

طی روزهای گذشته برخی از کشورهای دیگر نسبت به این اقدام در مجلس عوام کانادا انتقاد کرده بودند. آرکادیوش مولارچیک معاون وزیر امور خارجه لهستان با بیان اینکه اعتبار مجلس عوام کانادا با ستایش آشکار از یک نیروی اس‌اس نازی به خطر افتاده، خواستار استعفای رئیس این مجلس قانون‌گذاری شده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago