Categories: ایرانجهان

از تحریم تا تهدید و اقدامات بین‌المللی؛ واکنش آمریکا، اسرائیل و بریتانیا به ادعای ساخت موشک “هایپرسونیک”

مقامات آمریکا، اسرائیل و بریتانیا نسبت به ادعای سپاه پاسداران درباره ساخت موشک “هایپرسونیک” فتاح واکنش‌ نشان داده‌ و بر مقابله با گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی که آن را تهدیدی علیه امنیت جهانی می دانند، تاکید کردند.

به گزارش فرانیوز، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه شانزدهم خرداد ماه در پاسخ به پرسشی در مورد ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر رونمایی از یک “موشک هایپرسونیک” واکنش نشان داد.

کربی با بیان اینکه وارد جزئیات این موشک هایپرسونیک ادعایی نمی‌شوم، گفت: اما ما تحریم‌های بسیار شفافی را وضع کرده‌ایم تا با اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه از جمله برنامه‌های موشکی آنان مقابله کنیم.

وی ضمن رد انتقادات از دولت جو بایدن به دلیل بی‌عملی در قبال جمهوری اسلامی افزود: دولت بایدن در عقب راندن اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه از جمله توسعه برنامه موشکی این کشور بسیار واضح، دقیق و قاطعانه عمل کرده است.

روز گذشته همچنین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری ایالات متحده در واکنشی سریع یک شبکه مرتبط با برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی را در ایران، چین و هنگ‌کنگ تحریم کرد.

از سوی دیگر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ادعای سپاه پاسداران مبنی بر ساخت موشک “هایپرسونیک” را “لاف‌زنی” خوانده و گفت: “اسرائیل همیشه پاسخ بهتری برای مقابله دارد.”

وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه در جریان بازدید از یک قرارگاه نظامی در این کشور در واکنش به ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر ساخت یک موشک “هایپرسونیک” گفت: اسرائیل همیشه راه‌حلی برای مقابله خواهد داشت.

به گزارش روزنامه “تایمز اسرائیل” گالانت افزود: می‌شنوم که دشمنان‌ ما در مورد پیشرفت‌های تسلیحاتی‌ خود لاف می‌زنند. اما ما همیشه پاسخ بهتری برای مقابله داریم؛ چه از طریق زمینی، هوایی یا دریایی، برای دفاع یا تهاجم.

دولت بریتانیا نیز به این ادعای جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و ساخت یک موشک جدید توسط جمهوری اسلامی را نقض محدودیت‌های بین‌المللی و تهدیدی علیه امنیت جهانی خواند.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌‌ خود یادآور شد؛ جمهوری اسلامی در حالی از موشک بالستیک جدید رونمایی کرده، که شورای امنیت سازمان ملل مکررا از این کشور خواسته است تا برنامه‌های موشکی خود را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: این اقدام آنهم تنها چند هفته پس از ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک با توانمندی مشابه، نشان‌دهنده بی‌توجهی مداوم این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید جدی این رژیم برای امنیت جهانی است.

وزارت خارجه بریتانیا افزوده است: این کشور “به همراه شرکای خود متعهد به انجام هر اقدام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و پاسخگو کردن این رژیم برای فعالیت‌های مخرب در سراسر جهان است.”

سپاه پاسداران صبح روز سه‌شنبه شانزدهم خرداد ماه در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی از موشک “فتاح” رونمایی کرد و مدعی شد این موشک از نوع “هایپرسونیک” بوده و برد آن تا ۱۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

جمهوری اسلامی همچنین طی هفته‌های اخیر از یک موشک جدید به نام “خیبر” رونمایی کرده بود که ادعا می‌شود “دو هزار کیلومتر” برد دارد و جدیدترین نسخه از نسل موشک‌های بالستیک “خرمشهر” است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago