Categories: ایرانجهان

ارسال تسلیحات به سوریه در پوشش کمک بشردوستانه؛ سوء استفاده جمهوری اسلامی از ماموریت امدادرسانی به زلزله زدگان

نه منبع آگاه سوری، ایرانی، اسرائیلی و غربی به خبرگزاری “رویترز” گفته اند که رژیم جمهوری اسلامی از پروازهای امدادرسان برای زلزله زدگان سوریه به منظور ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای حکومت اسد استفاده کرده است.

به گزارش فرانیوز، این منابع به رویترز گفته اند که هدف از این کار تقویت دفاع جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل در سوریه و تقویت اسد بوده است.

به گفته این منابع پس از وقوع زلزله در تاریخ ۶ فوریه در شمال سوریه و ترکیه صدها پرواز از ایران در فرودگاه های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند و این روند به مدت هفت هفته ادامه یافت.

دو منبع منطقه ای و یک منبع اطلاعاتی غربی اشاره کرده اند این تدارکات شامل تجهیزات ارتباطی پیشرفته و باتری های راداری و قطعات یدکی مورد نیاز برای ارتقای برنامه ریزی شده سیستم دفاع هوایی سوریه در جنگ داخلی سوریه بوده اند.

“رویترز” با مقام های اطلاعاتی غربی، منابع نزدیک به رهبری جمهوری اسلامی و اسرائیل و هم چنین یک فراری ارتش سوریه و یک افسر سوری در حال خدمت در مورد پروازهای مذکور صحبت کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پس از زلزله از هواپیماهای امداد بشردوستانه برای انتقال تجهیزات نظامی به سوریه برای تقویت شبکه خود در آنجا و کمک به اسد استفاده کرده است مدعی شده که این خبر درست نیست.

منابع منطقه ای به “رویترز” گفتند که اسرائیل به سرعت از جریان تسلیحات به سوریه آگاه شد و یک کارزار تهاجمی را برای مقابله با آن آغاز کرد. رئیس سابق تحقیقات ارتش اسرائیل به “رویترز” گفته که حملات هوایی اسرائیل علیه محموله ‌ها براساس اطلاعاتی بسیار خاص و دقیق صورت گرفته است.

یک مقام دفاعی اسرائیل که نخواسته نام اش فاش شود به “رویترز” می گوید:”اسرائیل شاهد بود که تحت عنوان کمک به زلزله زدگان در سوریه تجهیزات نظامی قابل توجهی از سوی جمهوری اسلامی عمدتا به صورت قطعات به سوریه انتقال یافته اند”.

او اشاره کرده که این کمک ها عمدتا به فرودگاه حلب در شمال سوریه انتقال یافته اند. او افزوده است:” این محموله ها توسط لشکر ۱۸۰۰۰ سوریه از نیروی قدس سازماندهی شده اند”.

او افزوده است:” حمل و نقل زمینی توسط یگان ترابری ۱۹۰ نیروی قدس سازماندهی شده بود”.

یکی از افراد جدا شده از ارتش به “رویترز” می گوید:” حملات اسرائیل نشست فرماندهان شبه نظامیان ایرانی و محموله های تراشه های الکترونیکی برای ارتقای سیستم های تسلیحاتی را نیز هدف قرار داد”.

به گفته یک منبع منطقه ای اطلاعاتی که توسط دو منبع اطلاعاتی غربی دیگر تایید شد تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله های تسلیحاتی به بهانه کمک رسانی باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل هدف حمله قرار گرفت.

یک منبع منطقه ای نزدیک به رهبری جمهوری اسلامی می گوید: “زلزله فاجعه غم انگیزی بود اما در عین حال به ما کمک کرد تا به برادران مان در سوریه در مبارزه با دشمنان شان کمک کنیم. محموله های سلاح بلافاصله به سوریه ارسال شد”.

یک افسر ارتش سوریه که نخواسته نامش فاش شود اشاره کرده که اسرائیل تلاش های خود را برای شکست دادن ایران در سوریه افزایش می دهد. او می گوید: “شاید بپرسید چرا در حال حاضر این کار را انجام می دهیم؟ دلیل صرفا به خاطر اطلاعاتی است که داریم. جمهوری اسلامی به سرعت در حال ارسال تسلیحات به سوریه است. زلزله وضعیت هرج و مرجی را ایجاد کرد که باعث شد پروازهای هواپیماهای ایرانی به سوریه افزایش یابد”.

یک منبع اطلاعاتی غربی با اشاره به پروازهای ایران از زمان وقوع زمین لرزه در تاریخ ۶ فوریه گفت: “ما معتقدیم که شبه نظامیان ایرانی مقادیر زیادی مهمات را منتقل کرده اند”. 

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago