Categories: ایرانجهان

اردوغان مدعی شد ایران برای گشایش گذرگاه زنگزور نگاه مثبتی دارد

به گزارش فرانیوز، آقای اردوغان در پاسخ به خبرنگاری که در سفر اخیر وی برای دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان او را همراهی می‌کرد و از او پرسید که سال گذشته گفته بودید ایران بیش از ارمنستان در پیشرفت گذرگاه زنگزور مسئله ایجاد کرده است گفت: «باعث خرسندی است که اکنون از ایران سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌شود».

 آقای اردوغان افزوده است که ما تمام تلاشمان را برای گشایش این گذرگاه انجام خواهیم داد.

او تاکید کرد که این گذرگاه برای ترکیه و جمهوری آذربایجان بسیار مهم و استراتژیک است.

رجب طیب اردوغان پس از تصرف قره‌باغ با همتای آذری خود، الهام علی‌اف دیدار کرد. این دو رهبر در کنفرانس خبری از گشایش «کریدور زمینی» میان باکو و آنکارا از مسیر ارمنستان حمایت کردند.

رئیس جمهور ترکیه امروز نیز در مسیر بازگشت از نخجوان در هواپیما گفت «آرزوی ما این است که کریدورهای زنگزور و لاچین را به عنوان دالان‌های صلح باز کنیم».

آقای علی‌اف پیشتر تهدید کرد که گذرگاه زنگزور به زور هم که شده ایجاد خواهد کرد. ارمنستان با این طرح مخالف است. آقای علی‌اف پیشتر هم از تشکیل این کریدور صحبت کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه خردادماه سال جاری نیز با طرح این ادعا که ایران در این مسیر رویکرد مثبتی ندارد، گفت: اگر رویکرد مثبتی به این موضوع داشتند، امروز ترکیه، آذربایجان و ایران، چه از طریق جاده و چه از طریق راه آهن، با یکدیگر ادغام می شدند و شاید «خط پکن- لندن» نیز باز می شد.

او گفته بود «مسئله ما درباره موضوع بازگشایی این کریدور و ارتباط نخجوان با جمهوری‌آذربایجان از این مسیر، ارمنستان نیست، بلکه مشکل ما در این زمینه با ایران است و رویکرد ایران در این باره، جمهوری‌آذربایجان و ترکیه را ناراحت کرده‌است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده بود که ارمنستان و ایران با ارتباط بین نخجوان و جمهوری آذربایجان مسئله ای ندارند اما باکو به دنبال گرفتن خاک و ایجاد کریدور در منطقه جنوبی ارمنستان است که منجر به تغییر در مرزها می شود.

خطوط اتصالی در توافق آتش بس مسکو بین ارمنستان، آذربایجان و روسیه در سال ۲۰۲۰ ذکر شده اما آذربایجان خواسته هایی بیشتری دارد که ارمنستان زیر بار آنها نمی رود.

آقای اردوغان اعتقاد دارد که گذرگاه زنگزور باید یک کریدور بین المللی باشد و ارمنستان اجازه اعمال حاکمیت در این کریدور نداشته باشد. در حالی که گذرگاهی که به زنگزور موسوم شده در استان سیونیک و در تمامیت ارضی ارمنستان واقع است و بنا به موازین بین المللی، ارمنستان حق حاکمیت در این گذرگاه را دارد.

 ارمنستان و ترکیه سالهاست که به دلیل نسل کشی ارمنی‌ها توسط دولت عثمانی با هم اختلاف داشته و فاقد روابط رسمی هستند. ارمنستان به همین دلیل با عبور ترکیه از گذرگاه باصطلاح زنگزور مخالف است و به ترکیه اجازه استفاده از این گذرگاه را نمی‌دهد؛ لذا آنکارا به دنبال این است که این گذرگاه از حاکمیت ارمنستان خارج شده و بصورت یک کریدور بین المللی شناخته شود تا بتواند از آن استفاده کند.

ترکیه به همین دلیل جمهوری آذربایجان را تحریک می‌کند که حاکمیت ارمنستان بر گذرگاه زنگزور را نپذیرد و بر بین المللی شدن این کریدور اصرار ورزد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago