Categories: جهان

اردوغان تهدید کرد؛ ممکن است راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کنیم

به گزارش فرانیوز، پس از گزارش انتقادی پارلمان اروپا، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرد که راه خود را از اتحادیه اروپا جدا خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان گزارش پارلمان اروپا درباره مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تهدید کرد که راه خود را از این اتحادیه جدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش پارلمان اروپا که این هفته در استراسبورگ به تصویب رسید، گفت‌وگوها درباره الحاق آنکارا به اتحادیه نباید در شرایط فعلی از سر گرفته شود که در واقع نگرانی اتحادیه اروپا در مورد نقض حقوق بشر و حاکمیت قانون را بیان می‌کند. در عوض، قانونگذاران اروپایی از یافتن «چارچوبی موازی و واقع بینانه» برای روابط بین بروکسل و آنکارا حمایت کردند.

ناچو سانچز آمور، سوسیالیست اسپانیایی، سوسیالیست اسپانیایی، ناچو آمور، روز چهارشنبه گفت: «ما اخیراً شاهد علاقه مجدد دولت ترکیه به احیای روند الحاق به اتحادیه اروپا بودیم. اما، این اتفاق به واسطه چانه‌زنی‌های ژئوپلیتیکی به ثمر نمی‌نشیند، بلکه تنها زمانی اتفاق می افتد که مقامات ترکیه علاقه واقعی به توقف ادامه عقب‌نشینی در آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون در این کشور را نشان دهند».

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در اوایل این هفته اعلام کرد که گزارش پارلمان اروپا حاوی اتهامات و پیش داوری های بی اساس است و رویکردی سطحی و غیرواقع بینانه  در قبال روابط این کشور با اتحادیه اروپا دارد.

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ به طور رسمی پذیرفت که پرونده فرایند پیوستن ترکیه به این اتحادیه را به جریان بیندازد، اما مذاکرات الحاق در سال های اخیر به دلیل نگرانی های این اتحادیه در مورد نقض حقوق بشر و احترام به حاکمیت قانون در ترکیه، متوقف شده است.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در سالهای اخیر در پی سیاست های منطقه ای و بین المللی اردوغان دچار تنش بیشتری نسبت به قبل شده است.

ترکیه بیش از دو دهه است که به‌دنبال عضویت در این بلوک ۲۷ عضوی است؛ با این حال، روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا به دلیل اختلافات بین آنکارا و بروکسل پیشرفت چندانی نداشته و مذاکرات الحاق از سال ۲۰۱۸ متوقف شده است.

گفتگوها در مورد الحاق ترکیه به این اتحادیه سال‌هاست که راکد مانده است. با این حال، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه موافقت کردند که روابط خود را با آنکارا پیش ببرند.

اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا در تلاش است تا از ترکیه جدا شود. ترکیه درباره گزارش اخیر پارلمان اروپا که در آن از عدم پیشرفت آنکارا در چندین حوزه جهت احیای مذاکرات عضویت در این بلوک، انتقاد شده بود، ارزیابی خود را انجام خواهد داد. بعد از این ارزیابی‌ها، شاید اگر لازم باشد با اتحادیه اروپا قطع همکاری کنیم.»

اردوغان درباره درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو نیز گفت که از تصمیم پارلمان ترکیه دراین‌باره تبعیت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: غرب دائما از سوئد سخن می گوید؛ حرف ما این است تا زمانی که پارلمان ما تصمیمی نگیرد، هیچ پاسخی نمی‌توانیم بدهیم.

رئیس جمهور ترکیه از سوئد خواست تا نسبت به برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی آنکارا اقدام کند و افزود: صرفا تهیه پیش‌نویس قانون کافی نیست. آنها باید این قانون را اجرا کنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago