Categories: ایرانجهان

ارتش آمریکا نسبت به مدرن‌سازی پهپاد‌های جمهوری اسلامی توسط روسیه هشدار داد

به گزارش فرانیوز، ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در یک نشست خبری در ابوظبی عنوان کرد که ادامه صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه ممکن است باعث شود که برنامه‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی با کمک روسیه خطرناک‌تر شود.

او در توضیح این مطلب افزود: «من فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که روسیه پهپادهای ایران را بگیرد و اصلاحاتی روی این تسلیحات انجام دهد. سپس بخشی از این فناوری با ایران به اشتراک گذاشته شود و این‌گونه به آنها قابلیت‌های بیشتری ارائه بدهد».

روزنامه واشنگتن‌پست در اواخر مردادماه گزارش داده بود که روسیه قصد دارد نسخه‌ای پیشرفته‌تر و کارآمدتر پهپادهای «شاهد ۱۳۶» را طراحی و در مقیاس انبوه تولید کند.

این روزنامه آمریکایی به استناد به اسنادی که به دست آورده گزارش داد که روسیه قصد دارد تا تابستان ۲۰۲۵، شش هزار فروند از این پهپادهای ارتقا یافته را تولید کند.

ژنرال ارتش آمریکا در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: «چه کسی تصور می‌کرد که روسیه برای تامین مهمات و جنگ­‌افزارهای مورد نیاز خود به ایران روی بیاورد. این به آن معنا است که روسیه به ایران بدهکار است و من در مورد سطح و کیفیت همکاری دو کشور نگرانم».

به گفته او روسیه برای پس‌دادن بدهی خود به ایران ممکن است شرایط پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه و عراق را که بخشی از عملیات علیه پیکارجویان «خلافت اسلامی» است خطرناک‌تر کند.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه ضمن ابراز نگرانی از «همکاری و تبانی» روسیه و جمهوری اسلامی و گفت خطرات احتمالی این همکاری می‌تواند از حریم هوایی سوریه به سایر نقاط گسترش یابد، آن هم در شرایطی که ایران تردد کشتی­‌های تجاری در خلیج‌فارس را تهدید می‌کند.

در هفته‌های اخیر به دلیل تشدید نگرانی از حملات ایران به کشتی­‌های تجاری، ارتش آمریکا تعداد بیشتری از پرسنل نیروی دریایی و چندین فروند جنگنده­‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ را به خلیج‌فارس اعزام کرده است.

این هشدار در حالی مطرح شد که روز گذشته که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از نمایشگاه پهپادها و سامانه‌های موشکی جمهوری اسلامی در ایران بازدید کرد.

عصر سه‌شنبه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در سفری رسمی وارد تهران شد. این سفر که به دعوت محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران انجام شده، نخستین سفر او از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین محسوب شده و از جمله محورهای دیدار مقام‌های دو کشور تدوین «سند همکاری‌‌های بلندمدت نظامی و دفاعی ایران و روسیه» عنوان شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی «جدیدترین مدل‌های پهپاد و تسلیحات موشکی» خود «به ویژه سامانه‌های موشکی و همچنین موشک‌های بالستیک میان‌برد و با برد بلند» را برای شویگو به نمایش گذاشت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago