Categories: ایران

ادعای وزارت اطلاعات درباره مسمومیت ها؛ هیچ سمی در کار نیست/ دانش آموزان دچار «هیستری جمعی» شده اند

با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای درباره نتایج تحقیقات درباره مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدعی شده است که مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس پخش نشده و «تمارض» دانش‌آموزان و «هراس جمعی» از عوامل اصلی گسترش مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس عمدتاً دخترانۀ کشور بوده است.

به گزارش فرانیوز، این بیانیه که روز جمعه ۸ اردیبهشت منتشر شده «مواد، ابزار، و انگیزه‌های» گسترده را موجب بروز «ادعاهای بدحالی» خوانده و هدف از آن را «شیطنت، بازیگوشی، دیگرآزاری، و تعطیل کردن کلاس‌ها» عنوان کرده است. در این بیانیه ادعا شده است که نخستین مورد مسمومیت در «شهرستان نور» و در نتیجه «انتشار گاز فلفل در کلاس توسط یکی از دانش‌آموزان دختر» روی داده است.

مقامات جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته همواره از عواملی چون دخالت خارجی، ماجراجویی، و تمارض به عنوان دلایل مسمومیت‌های سریالی نام برده‌اند و از آن به عنوان «بدحالی» یاد می‌کنند. عبارتی که در بندهای متعدد بیانیه صادر شده از سوی وزارت اطلاعات به جای کاربرد کلمه «مسمومیت» تکرار شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این بیانیه همچنین استفاده از «بمبک بدبو» و «افشانه‌های اشک‌آور و گاز فلفل» را از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان با هدف «شوخی و تفریح‌های ناسالم و نامتعارف» و «دیگرآزاری» معرفی کرده است. وجود عامل بودار در اطراف مدرسه مانند «قطع و وصل گاز شهری و نشتی مقداری گاز در محیط، آتش زدن ضایعات و انتشار دود آن، و استفاده از حشره‌کش» و موجب ایجاد هراس و «هیستری جمعی» در بچه‌ها شده است.

این نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به شناسایی، احضار، یا بازداشت «افراد متعددی» در رابطه با مسمومیت‌ها در مدارس، به تحت‌تعقیب قرار دادن «شبکه‌های متعدد در فضای مجازی» به دلایلی مانند «تولید و انتشار شایعات» و «متهم کردن تعمدی نظام جمهوری اسلامی» خبر داده است.

در این بیانیه آمده است: قطعاً شبکه‌ی انتشار مواد مسموم کننده در کشور، وجود نداشته اما شبکه‌های متعدد در فضای مجازی (از داخل یا خارج از کشور) به تولید و انتشار شایعات، دامن زدن به مدرسه‌هراسی، تلاش برای تعطیلی مدارس، به اعتراض کشاندن اولیاء دانش‌آموزان، متهم‌سازی تعمدی نظام جمهوری اسلامی و افراد و جریانات معتقد به نظام، به تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند که جملگی آن‌ها تحت تعقیب قرار گرفته یا خواهند گرفت.

 وزارت اطلاعات در بیانیه خود همچنین عوامل وابسته به آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در مسمومیت‌های سریالی مدارس متهم کرده و ادعا کرده است که افرادی به منظور «فیلمبرداری و انعکاس در شبکه‌های فارسی‌زبان» و یا «ایجاد تجمع مقابل آموزشگاه‌ها» دست به این اقدام زده‌اند.

اولین گزارش اعلام مسمومیت در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱ از شهرستان نور استان مازندران به ثبت رسیده است. پس از آن و در تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱، گزارشی مشابه از یکی از هنرستان‌های دخترانه‌ی استان قم داده شد و سپس به استان های دیگر تسری یافت و همچنان ادامه دارد.

بیشتر مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه و عمدتا دولتی رخ داده است و بیشتر مقاطع راهنمایی و متوسطه هدف قرار گرفته‌اند.

بی‌حسی اندام، سردرد، تنگی نفس، و سرگیجه از جمله علائم گزارش‌شده در دانش‌آموزان مسموم‌شده است.

گفتنی ست در ماههای گذشته ، به دنبال ادامه دار بودن مسموم سازی دانش آموزان، کادر درمان از ارئه نتایج آزمایشات و رسانه ها از گزارش دادن درباره این موضوع منع شده اند.

پژوهشگران، گروه‌های حقوق بشری و شماری از کشورها تأکید کرده‌اند که برای یافتن دلیل مسمومیت‌ها، «تحقیقات مستقل» لازم است و انجام چنین تحقیقاتی مستلزم آن است که «دسترسی به داده‌های بهداشتی که اغلب در ایران تحت حفاظت امنیتی قرار دارند» فراهم شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago