Categories: ایران

ادعای مضحک وزیر اقتصاد: پرداخت یارانه ۳۰۰هزار تومانی فاصله درآمدی فقرا با ثروتمندان را کم کرد!

به گزارش فرانیوز، احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه آیا وضع فقرا بهتر شد یا ثروتمندان دارایی کمتری پیدا کرده‌اند؟ ادعا کرد: با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی کف درآمدی افراد افزایش پیدا کرد و این فاصله درآمدی کم شد.

وی مدعی شد: ضریب جینی که بیانگر فاصله طبقاتی است در سال گذشته کاهش یافت یعنی فاصله ثروتمندان و فقرا در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ و ۴۰۰ کمتر شده است.

وزیر اقتصاد بابیان اینکه تورم از سال ۹۷ تا امروز همچنان بالا بوده و هنوز هم در سطح بالایی است، ادعا کرد: اما دولت توانست از چاله رکود خارج شود و به سمت رشد و پیشرفت اقتصاد، افزایش سلامت و عدالت اقتصاد حرکت کند.

این اظهارات عجیب در حالی است که خط فقر در بسیاری شهرها به ۳۰ میلیون تومان رسیده و حداقل حقوق یک کارگر همراه با مزایا به ۸ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

اواخر خرداد ماه محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد که با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته در حال حاضر خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که در یک جامعه یا کشور برای تامین نیازهای اولیه هر فرد لازم است و اگر درآمد کسی از آن حد پایین‌تر باشد فقیر محسوب می‌شود.

وحید محمودی، اقتصاددان در آذرماه گذشته عنوان کرده بود که خط فقر مطلق که صرفاً برای برآورده‌کردن نیازهای اولیه زندگی مانند تهیه غذا محاسبه می‌شود برای یک خانوار دونفره ساکن شهر تهران، ۳۲ میلیون تومان است و برای خانوار روستایی در استان تهران نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود. او معتقد بود که نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از این مقام‌های حکومتی است که اواخر اردیبهشت‌ماه تایید کرد که دست‌کم «۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.»

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران، امروز جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور دچار فقر مطلق هستند به عبارت ساده‌تر نزدیک به ده میلیون نفر از تامین ساده‌ترین نیازهای خوراکی و مسکن ناتوان هستند و نمی‌توانند کالری مورد نیاز برای زندگی روزانه را به دست آورند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago