ادعای رئیس دانشگاه تهران مبنی بر اخراج برخی اساتید به دلیل مشکلات اخلاقی

به گزارش فرانیوز، محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که روز یکشنبه ۱۲ شهریور منتشر شد، گفت که اگر گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران تصمیم بگیرند به خدمات یک استاد حق‌التدریس نیاز ندارند، «آن‌ گاه ادعای فرد متقاضی مبنی بر اخراجش از دانشگاه بسیار مضحک خواهد بود».

او افزود: «من کاملاً مطلع هستم که از ادامهٔ همکاری برخی از این افراد به علت مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی ممانعت به عمل آمده است، ولی در رسانه‌ها مدعی می‌شوند که قطع همکاری آن‌ها به علت مسائل سیاسی بوده است.»

مقیمی همچنین مدعی شد: «در دورهٔ دو سالهٔ مدیریت این‌جانب در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از تشدید فشارهای امنیتی و موج تازه اخراج استادان دانشگاه‌های ایران منتشر شده که همراه با انتقاد تند بعضی نهادهای صنفی دانشگاهی بوده است.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با صدور بیانیه‌ای، در مورد «مداخله مخرب» نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هشدار داد.

محمد مقیمی در پاسخ به انتقادات از جذب اعضای هیات علمی «حکومتی» در دانشگاه هم گفته است‌:«استخدام اساتید دارای یک فرآیند علمی و قانونی مشخص است و در طول سال‌های مختلف تکامل پیدا کرده و این فرآیند تابع سلایق شخصی نیست و با تغییر مدیریت دانشگاه نیز این روند همواره ثابت و پابرجا بوده است».

ادعای رئیس دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که هفتهٔ گذشته شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» هفت تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

این هفت استاد شامل وحید عیدگاه استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، لیلی ورهرام استاد گروه فرهنگ و ‌زبان‌های باستانی، جواد بشری استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، قاسم عزیزی استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، میلاد عظیمی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، داریوش رحمانیان دانشیار گروه تاریخ، حسین مصباحیان استادیار گروه فلسفه است.

شورای صنفی دانشجویان با تأکید بر این‌که «اغلب این اساتید پیش‌تر در هیئت جذب و گزینش دانشگاه مورد بازخواست قرار گرفته بودند»، افزوده است که «حذف» آن‌ها از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران «نه به شکلی قانونی و با ابلاغ رسمی، بلکه بدون اطلاع قبلی و به واسطه‌ کارشکنی در تخصیص دروس» صورت گرفته است.

در همین حال روزنامهٔ اعتماد چاپ تهران نیز پنجشنبهٔ گذشته در گزارشی اخراج این استادان را تأیید کرد و نوشت که سابقهٔ موج اخیر حذف دانشگاهیان به ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی باز می‌گردد.

در واکنش به این گزارش روزنامهٔ اعتماد، علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، نیز با تأیید «اخراج» یا «تعلیق» ۵۸ تن از استادان دانشگاه در دولت رئیسی گفت که سه تن از این استادان در قوه قضائیه پرونده دارند و ۷ تن در اعتراضات «کنشگری مجرمانه داشتند».

او افزود که شماری دیگر از استادن نیز به خاطر «تشکیل پرونده توسط هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی» از تدریس «تعلیق» شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago