Categories: ایرانجهان

ادعای جمهوری اسلامی: آژانس اطلاعات هسته‌ای ایران را به مخالفان مذاکرات احیای برجام می‌دهد

در حالی که تنش‌ها میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافته، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ادعا کرد «آژانس» اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران را به «مخالفان مذاکرات احیای برجام» منتقل می‌کند.

اسلامی روز چهارشنبه ۱۹ بهمن به رسانه روسی اسپوتنیک گفت: «ما از رفتار سیاسی و غیرحرفه‌ای آژانس در ارتباط با افشای گزارش‌های محرمانه برجام به مخالفان این مذاکرات متاسف هستیم.»

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی به کشور خاصی اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد منظور او اسرائیل باشد.

در حالی که جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پای‌بند نبوده، او مدعی شد که رابطه سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بر مبنای پادمان» است.

این مقام جمهوری اسلامی بار دیگر گزارش‌ها درباره تلاش تهران برای دست‌یابی به بمب اتمی را «کذب» خواند.

به تازگی و یک هفته پس از گزارش آژانس درباره تغییرات اعلام نشده در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم فردو، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از افزایش تنش در پی بن‌بست در مذاکرات احیای برجام خبر داد.

اولیانوف با انتشار توییتی نوشت که بن‌بست مذاکرات احیای برجام با افزایش تنش‌ غیرقابل کنترلی همراه شده است.

کمی قبل از اظهارات این مقام بلندپایه روسیه درباره افزایش تنش‌ها در مذاکرات برجام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن هشدار داد بدون کانال ارتباطی برجام و کانال دو جانبه تهران و آژانس، «اوضاع بدتر خواهد شد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته در گزارشی محرمانه به اعضای خود از این که جمهوری اسلامی تغییرات در تاسیسات اتمی فردو را به این نهاد اعلام نکرده، انتقاد کرد و آن را مغایر با تعهدات ایران بر اساس ماده ۴۵ موافقت‌نامه پادمان دانست.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۲ بهمن گزارش داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در این تاسیسات، دو آبشار سانتریفیوژهای آ‌ی‌آر-۶ که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند به شکلی به یکدیگر متصل شده‌اند که بسیار متفاوت از آن چیزی است که ایران به آژانس اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، آژانس این تغییر را در جریان یک بازرسی از پیش اعلام نشده در تاریخ اول بهمن از تاسیسات اتمی زیرزمینی فردو دریافته است.

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش جدید آژانس گفت: «یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی‌سازی فردو تغییراتی در رویه بهره‌برداری انجام داده اما پس از توضیحاتی که برای بازرسان داده شد آن‌ها به سهو خود پی بردند و موضوع عملا حل شد.»

در تابستان گذشته و به دنبال اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره برداشته شدن دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای این کشور، گروسی به سی‌ان‌ان گفت در مورد برنامه هسته‌ای ایران «ما نمی‌دانیم چه اتفاقی دارد می‌افتد».

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago