ادعای ابراهیم رئیسی: زمینه مهاجرت معکوس پزشکان فراهم است؛ واقعیت: مهاجرت ۱۰ هزار کادر پزشکی و خودکشی ۱۳ رزیدنت در یک سال به دلیل ناامیدی

به گزارش فرانیوز، ابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز ادعا کرده است: در بازدید از یک شرکت پزشکی به من گفتند که کسانی که رفته‌اند بدانند زمینه شغل مناسب برای آن‌ها وجود دارد و زمینه برای مهاجرت معکوس پزشکان فراهم است.

ادعای رئیسی در حالی مطرح شده که در ماه‌های اخیر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کشور در حال از دست دادن بخش بزرگی از نیرو‌های خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی است، از مهاجرت نزدیک به ۱۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در دو سال اخیر خبر داد.

حسین‌علی شهریاری گفته که در دو سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آن‌ها افراد متخصص و فوق تخصص بوده‌اند گواهی گود استندینگ دریافت کرده اند و این می‌تواند رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ما را در بسیاری از رشته‌ها در سال‌های آینده از نیروی انسانی خالی کند.

شهریاری افزود: این تعداد نیروی انسانی با هیچ مقیاس بین المللی و ملی مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری محرز و نگران کننده است.

شهریاری علل این مهاجرت را عدم رضایت از دریافتی‌ها دانست و افزود: بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشور‌های حوزه خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشور‌های اروپایی را هم نمی‌کنند و به کشور‌هایی مثل عمان و امارات مهاجرت می‌کنند به گونه‌ای که کشور‌های عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

از سویی دیگر، طی هفته‌های اخیر نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور از خودکشیِ یکی از رزیدنت‌ها طی چند هفته‌ گذشته خبر داده و گفت: از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، یعنی فقط طی یک سال، سیزده رزیدنت خودکشی کرده‌اند.

علی سلحشور تصریح کرد: رزیدنت‌ها با حقوق ناچیز و بدون بیمه و سنوات مجبورند کار سنگین انجام بدهند و با این وضعیت، امیدِ چندانی به آینده ندارند.

او افزوده است: مسئله‌ اصلیِ ما مشکلاتِ معیشتی است. یک کلام بگویم که حقوقِ یک پزشکِ متخصصِ شاغل در بیمارستان دولتی، کفافِ نیازهای اولیه‌ی زندگی‌اش را هم نمی‌دهد…

 به گفته‌ سلحشور، اکثر پزشکان در سیستم دولتی کار می‌کنند و درآمدِ چندانی ندارند. او می‌گوید: تنها مبلغی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم، حقوق ثابتی است که این حقوق برای پزشکان مجردِ متخصص حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و برای پزشکانِ متأهل متخصص حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago