Categories: ایران

ادامه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس

هر چند مسئولان جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته مسمومیت گسترده دختران دانش‌آموز را بی‌اهمیت و «تمارض» خواندند، امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه، مجدداً دانش‌آموزان چند مدرسه در شهرهای مختلف کشور دچار مسمومیت شدند.

به گزارش فرانیوز، روز جمعه گذشته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای ارزیابی خود از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان، عمدتاً در مدارس دخترانه را منتشر و مدعی شد این موارد به چند دسته  از جمله استفاده از «بمبک بدبو» برای شوخی، شیطنت و بازیگوشی دانش‌آموزان، «تمارض» برای فرار از مدرسه و همچنین ایجاد مسمومیت با هدف فیلم‌برداری از اعتراضات پیامد مسمومیت تقسیم می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مسموم سازی دانش‌آموزان امروز حداقل در سه شهر تهران، کرمانشاه و سقز رخ‌داده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعدادی از مدارس دخترانه بنت‌الهدی و معراج در شهر سقز در استان کردستان در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت مسموم شدند و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

همچنین گزارش شده که تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه مجتبی جعفری در کرمانشاه نیز دچار مسمومیت شده‌اند و تصاویری نیز از مسموم شدن دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه عفاف در منطقه ۲ تهران منتشر شده است.

با این حال سیاست مقام‌های جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی را برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش داده است.

در بیانیه‌ای که وزارت اطلاعات منتشر کرده، عنوان شده است که «موضوع مسمومیت‌های ادعایی» جدی است و حکومت با سخت‌گیری با «عوامل دامن زننده» به آن برخورد خواهد کرد.

وزارت اطلاعات مدعی شده که بنا به آزمایش‌های انجام شده، از میان تمام موارد مسمومیت، «هیچ‌گونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشد.»

این در حالی است که مسموم سازی دانش‌آموزان در ایران واکنش‌های بین‌المللی به دنبال داشته است و در آخرین مورد از این واکنش‌ها، تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای حکومت جمهوری اسلامی را به دلیل مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر محکوم کردند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل در ۳۰ فروردین‌ماه ضمن هشدار نسبت به در خطر بودن «زندگی میلیون‌ها دانش‌آموز دختر ایرانی» این حملات را «سازماندهی شده» خواند. این سازمان با انتشار درخواست اقدام فوری درباره حملات شیمیایی به مدارس ایران، در بیانیه خود خواستار انجام تحقیق مستقل بین‌المللی در این زمینه شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago