ادامه سرکوب دانشجویان معترض؛ بیش از ۲۰۰ پرونده انضباطی و ۵۰ ترم تعلیق علیه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

به گزارش فرانیوز، آرمین جلالی روشن، دانشجوی کارشناسی رشته‌ کامپیوتر و فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در گفتگویی با انصاف‌نیوز پیرامون شرایط یک سال گذشته‌ این دانشگاه و برخوردهای سرکوبگرانه با دانشجویان این دانشگاه گفت.

وی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در میان دانشجویان بازداشت‌شده‌ خیزش انقلابی نیز بوده است که به یک ترم اجرایی تعلیق از تحصیل و محرومیت از تسهیلات رفاهی محکوم شده است.

این فعال دانشجویی عنوان کرد که بیش از ۲۰۰ پرونده انضباطی و ۵۰ ترم تعلیقی، تعداد پرونده‌های انضباطی‌ است که از آنها اطلاع دارد.

جلالی‌ روشن می‌گوید: عدد واقعی این پرونده‌ها بنابر تخمین‌های این دانشجویان بسیار بیشتر از این رقم و نزدیک به ۴۰۰ پرونده است.

وی افزود: علاوه بر این فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر می‌گویند که در محدوده‌ اطلاع آنها ۵۰ ترم تعلیقی نیز به طور قطعی برای دانشجویان این دانشگاه ثبت شده است.

این فعال دانشجویی درباره کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه امیرکبیر گفت: رسیدگی به پرونده‌ها و اتفاقات در این کمیته‌ها شفاف نیست و بسیاری اقدامات غیرقانونی اتفاق می‌افتد.

جلالی روشن با بیان اینکه با آغاز آبان گذشته اعتراضات چه در خیابان و چه در دانشگاه طولانی شد، گفت: تقریبا از ۱۰ آبان برخورد در امیرکبیر آغاز می‌شود. دهم و یازدهم آبان این دانشگاه نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ نفر بازداشتی داشته است. در این روزها فضا بسیار امنیتی شد؛ نیروهای امنیتی در لباس شخصی در دانشگاه حضور پیدا کردند و تعداد نیروهای حراست نیز چند برابر شد.

وی تصریح کرد: در کل اتفاقات سال گذشته این دانشگاه حدود ۴۰ بازداشتی داشته است که طبق گفته‌ی این فعال دانشجویی از مجموع ۱۵۰۰۰ دانشجوی آن عدد قابل توجهی است.

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر افزود: اتهام عموم بازداشتی‌های امیرکبیر، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم و مصداق آن نیز شرکت در تجمع غیرمجاز بوده است. سایر عناوین اتهامی مثل فضای مجازی تکمیل کننده‌ اینها و در بازجویی‌ها نیز مطرح می‌شد.

جلالی روشن در مورد نقش حراست این دانشگاه گفت: اسناد و پرونده‌هایی که برای دانشجویان گردآوری می‌شده عمدتا از سمت حراست و نیروهای فعال امنیتی درون دانشگاه بوده است.

وی گفت: شروع آرامش دانشگاه فرصت کافی برای مسئولان دانشگاه به جهت رسیدگی به پرونده‌ها، پرونده‌سازی‌ها و احضار دانشجویان ایجاد کرد.

این دانشجو با بیان اینکه پرونده‌سازی براساس فضای مجازی برای اولین بار اتفاق افتاد، افزود: دانشگاه در این مدت برای اولین بار به فضای مجازی ورود کرده است و این چیزی است که قبلا مشاهده نشده است. کانال‌های دانشجویی، صفحه توئیتر دانشجویان و… را دست‌مایه‌ تشکیل پرونده‌ انضباطی قرار می‌دادند.

جلالی روشن با بیان اینکه کمیته انضباطی به بچه‌ها پیشنهاد جاسوسی و آدم‌فروشی می‌دادند، گفت: این اقدام هم در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها یک سیاست واحد و کلی بوده. همین برخوردها فضای بی‌اعتمادی بین دانشجویان ایجاد کرده و باعث جو سنگین دانشگاه می‌شده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ای نکردن دلیل تکرار رفتار ناصحیح مسئولان می‌شد، گفت: بسیاری از این برخوردها گفته نمی‌شد چون می‌ترسیدند و نمی‌خواستند رسانه‌ای شوند. همین که اخبار بیرون نمی‌آمد باعث می‌شد آن برخورد ادامه پیدا کند.

این عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه با اشاره به اینکه سختگیری‌های قبل از اعتراضات دوباره برقرار شد، در مورد رویه‌های جدید امیرکبیر بعد از اعتراضات گفت: رفتارهای جدید یا تذکرهای جدید مشاهده شد. اما بعد از آرامش دانشگاه همان سختگیری‌های قبلی در مورد حجاب که در دوران اعتراضات وجود نداشت، دوباره برقرار شد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago