Categories: ایرانجهان

ادامه رایزنی های بلینکن در منطقه و ارسال پیام آمریکا به ایران از طریق نخست وزیر عراق

به گزارش فرانیوز، علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی در دیدارهای جداگانه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، مجددا به آمریکا حمله کرده و خامنه‌ای واشینگتن را به «اداره‌» جنگ حماس و اسرائیل متهم کرد. سفر سودانی به ایران یک روز پس از دیدار او با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بغداد انجام گرفت.

رئیسی و سودانی روز دوشنبه ۱۵ آبان در نشست خبری مشترکی در تهران شرکت کردند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت تهران از هرگونه اقدامی در سطح کشورهای اسلامی، در سطح کشورهای منطقه و بین الملل برای بازدارندگی اسرائیل و آمریکا از کشتار مردم غزه حمایت می‌کند.

خامنه‌ای نیز در دیدار با سودانی گفت: «تمام قرائن و شواهد نشان‌دهنده دخالت مستقیم آمریکایی‌ها در اداره جنگ است».

او خواستار افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و اسرائیل برای توقف بمباران‌ غزه شد و گفت جمهوری اسلامی و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تاثیرگذار باشند.

نخست‌وزیر عراق در نشست خبری خود در تهران اعلام کرد بغداد از «مبارزه مردم فلسطین در راه آزادی خود و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس» پشتیبانی می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۵ آبان در پاسخ به سوالی در مورد دیدار سودانی با بلینکن و سپس سفرش به ایران و آیا اینکه او حامل پیامی از سوی واشینگتن برای تهران است، گفت: «من هنوز اطلاعی در این ارتباط ندارم».

کنعانی ضمن تکرار تهدیدهای جمهوری اسلامی گفت: «امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه کاملا وجود دارد.»

روز گذشته نیز محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی در فضای مجازی نوشت: «توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که سریعا جنگ را متوقف و آتش بس را اعمال کنید در غیر این صورت ضربات سنگینی خواهید خورد».

این تهدیدات در حالی بیان می شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، روز یکشنبه با پیامی «برای ایران و گروه‌های نیابتی آن» در بغداد با آقای شیاع السودانی دیدار کرده بود.

بلینکن پس از دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به خبرنگاران گفت: «ارسال یک پیام بسیار واضح به هر کسی که ممکن است به دنبال سوء استفاده از درگیری در غزه برای تهدید نیروهای ما در اینجا یا هر جای دیگر در منطقه باشد، بسیار مهم است: این کار را نکنید».

وزیر خارجه امریکا گفت: «من خیلی واضح گفتم که حملات یا تهدیدهای شبه‌نظامیان متحد با ایران کاملا غیرقابل قبول است».

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق هم در دیدار با بلینکن متعهد شد عاملان حملات موشکی به سه پایگاه نظامی در عراق که میزبان نیروهای امریکایی هستند را تحت پیگیرد قرار دهد.

آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول اصلی حملات این گروه‌ها به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه می‌داند.

این حملات در هفته‌های اخیر به دلیل وقوع جنگ میان اسرائیل و حماس شدت گرفته است.

در حالی که در چند روز گذشته، رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش‌های منتشرشده را درباره سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران و دیدار او با رهبر جمهوری اسلامی رد کرده بودند، سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران با چند روز تاخیر، یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، دیدار اسماعیل هنیه و علی خامنه‌ای را تایید کرد.

در متنی که سایت رسمی دفتر رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۱۴ آبان، منتشر کرد، آمده است که «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و هیئت همراه، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، دیدار کردند» و «رئیس دفتر سیاسی حماس در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات غزه» و حمله‌های اسرائیل به غزه و همچنین تحولات کرانه باختری را بیان کرد.

خبر سفر اسماعیل هنیه به ایران، نخستین بار پنجشنبه، دوم نوامبر  (۱۱ آبان) منتشر شد ودانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، از سفر «رئیس دفتر سیاسی حماس با جت شخصی از قطر به ایران» خبر داد.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تا چند روز از تایید یا رد رسمی اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل خودداری کردند و برخی رسانه‌های حکومتی در ایران نیز سفر هنیه به تهران با جت شخصی را تکذیب کردند.

بنا به اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل، سفر اسماعیل هنیه به ایران و دیدارش با علی خامنه‌ای، پنجشنبه گذشته، یک روز پیش از انتشار سخنرانی ویدیویی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، انجام شده است. یک روز پس از پخش این سخنرانی، نخست یک عضو حماس این خبر را  تایید کرد.

بسیاری جمهوری اسلامی را به دلیل پیشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حماس، جهاد اسلامی فلسطین، کتائب حزب‌الله عراق، حوثی‌های یمن، و حزب‌الله لبنان از عوامل اصلی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه می‌دانند.

پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، گروه‌های نیابتی ایران بارها مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه را هدف قرار داده‌اند.

در ادامه رایزنی های آمریکا با مقامات کشورهای خاورمیانه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در آنکارا با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در آخرین توقف سفر دیپلماتیک خود به سراسر خاورمیانه در بحبوحه تشدید جنگ در غزه دیدار می‌کند.

بر اساس توضیحات منتشر شده وزارت امور خارجه، دیپلمات ارشد ایالات متحده در مورد وضعیت انسانی در منطقه محصور با «فیدان» و لزوم جلوگیری از گسترش درگیری گفتگو خواهد کرد.

بلینکن «بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان در اسرائیل و نوار غزه تاکید خواهد کرد» و در عین حال «تعهد به تسهیل افزایش و ارسال مستمر کمک‌های بشردوستانه نجات بخش به غیرنظامیان غزه» را اعلام می‌کند.

اردوغان روز شنبه گفته بود که در حال قطع ارتباط با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است. او حتی سفیر ترکیه در اسرائیل را برای مشورت فراخونده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago