Categories: ایران

ادامه حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی

بار دیگر موج حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی به راه افتاده است و پس از دیوار که روز پنجشنبه از این فروشگاه گوگل حذف شده بود، اکنون «دیجی‌کالا» و «تپسی» از گوگل‌پلی حذف شده‌اند.

به گزارش فرانیوز، گفته می‌شود که حذف تپسی و دیجی‌کالا نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران رخ داده است. این اقدام با استناد به ماده  ۵-۱۶«توافقنامه توسعه‌دهندگان» صورت گرفته که به تحریم‌های وضع‌شده از سوی دولت آمریکا اشاره دارد.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تپسی آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، یعنی حدوداً شش ماه پیش نیز از گوگل‌پلی حذف شد، اما بار دیگر بر بستر این فروشگاه اندرویدی در دسترس قرار گرفت.

تابستان ۱۴۰۱ نیز اپلیکیشن‌های شیپور، شیپور پلاس و آلونک از گوگل‌پلی حذف شدند. اسنپ، سروش، بله و آی گپ نیز در آبان همان سال حذف شدند.

هلدینگ «گروه اینترنتی ایران» که مالک مجموعه‌های اسنپ در کشور است، پس از حذف برنامه‌های خود از گوگل‌پلی نتوانست دوباره اپلیکیشن‌هایش را در این فروشگاه عرضه کند.

اما چندی پیش برنامه تاکسی اینترنتی این شرکت بار دیگر در فروشگاه «اپ‌استور» اپل در دسترس قرار گرفت. بررسی حساب توسعه‌دهنده اسنپ در اپ‌استور نشان می‌دهد این مجموعه از طریق شرکتی با نام Internet Rose 1 FZE در شهر فجیره امارات متحده عربی این برنامه را منتشر کرده است.

همزمان برخی کارشناسان عقیده دارند حذف این برنامه‌ها به دلیل وجود ویژگی «پرداخت درون‌برنامه‌ای» است. گوگل توسعه‌دهندگان را ملزم کرده است در صورت تعریف چنین امکانی باید از مقررات ویژه این شرکت پیروی کنند؛ موضوعی که به دلایل مختلف توسط شرکت‌های ایرانی صورت نمی‌گیرد.

در همین رابطه «فرزانه هاشمی»، مدیر موبایل مارکتینگ دیجی‌کالا در همین مورد به رسانه‌های داخلی گفت: «این بار حذف اپلیکیشن دیجی‌کالا با موارد قبلی متفاوت است. موارد قبلی اپلیکیشن پایین می‌آمد و بعد از مذاکره یا تغییرات اپلیکیشن دوباره بالا می‌رفت. این بار به دلیل تغییر Packagege name، با شرایط بسیار متفاوتی مواجه هستیم.»

به گفته هاشمی با تغییر Package name مشکلات نصب و به‌روزرسانی برای کاربران جدی‌تر می‌شود.

جمهوری اسلامی از مهرماه سال پیش دسترسی به فروشگاه گوگل‌پلی در کشور را مسدود کرده است. مقامات ایران با وجود اعلام وعده‌های متعدد درباره رفع فیلتر این فروشگاه، تاکنون اقدامی عملی در این زمینه انجام نداده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago