Categories: ایرانجهان

ادامه تنش میان ایران و افغانستان؛ تهران می گوید طالبان را به رسمیت نمی شناسد

به دنبال تنش‌ها میان تهران و کابل بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است اما نه همه واقعیت این کشور و تهران حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش فرانیوز، این اظهارت امیرعبداللهیان در حالی بیان می شود که در هفته گذشته تنش میان ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند به اوج رسیده و طرفین دراین باره اظهار نظرات تندی داشته اند.

امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه چهارم خرداد در یک مراسم عمومی گفت که تهران از تشکیل نشدن حکومت فراگیر و منع آموزش زنان از سوی طالبان ناخرسند است.

او با اشاره به اختلاف دو کشور بر سر موضوع حقابه هیرمند نیز گفت که مشکل حقابه ایران با بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی‌گیری شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد که تهران می‌خواهد به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کند و از طالبان انتظارات متقابل دارد.

امیرعبداللهیان افزود: ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.

امیرعبدالهیان با اشاره به مرزهای طولانی میان ایران و افغانستان گفت: «راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد ما نمی‌خواهیم حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از به رسمیت نشناختن طالبان سخن می گوید که جمهوری اسلامی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر خود در کابل را تعیین کرده و تهران سفارت افغانستان در ایران را به طالبان واگذار کرده و تا پیش از تنش بر سر موضوع حقابه هیرمند، روابط نزدیکی با حکومت طالبان داشته است.

طالبان مدعی است بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱ حقابه ایران را تامین می‌کند اما خشکسالی دلیل کم شدن آب بوده است.

در مقابل مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند حل مساله حقابه مستلزم بررسی کارشناسان برای تشخیص بودن یا نبودن آب در رودخانه هیرمند است. اما روز گذشته مقامات طالبان اعلام کردند مراکز آب این کشور جزو اماکن حساس هستند و امکان بازدید به کارشناسان ایرانی را نخواهند داد.

پس از اخطار ابراهیم رئیسی به مقامات طالبان درباره دادن حقابه هیرمند به ایران، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در افغانستان در واکنش به اظهارات او گفته بود: «ما هنوزهم طرفدار گفتمان دراین راستا هستیم ولی تهدیدات، الفاظ نامناسب را استعمال کردن به خیر هردو کشور نیست.»

همچنین حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در کابل گفت: «اگر آب باشد و طالبان ندهد، برای ایران حجت تمام است که این مساله جزء حقوق ملت بوده و می‌داند چگونه باید عمل کند.»

در روزهای گذشته محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی  نیز هشدار داد که تهران در این زمینه اغماض نخواهد کرد و یک نماینده مجلس نیز پناهجویان افغان را تهدید به اخراج کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله شماره روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت خود نوشت: «مسوولان جمهوری اسلامی ایران باید با تصحیح خطای محاسباتی گذشته خود که در تعامل با طالبان داشتند، با توطئه جدید این گروه هوشیارانه برخورد کنند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago